Tuesday, 1 December 2015
Thursday, 1 October 2015
Thursday, 3 September 2015
Temubual Terfaktab Episod 3 Bersama Cik Srikandi
"Takkan Melayu Hilang Di Dunia"
Quote ini sangat popular di negara kita. Pelbagai tafsiran tentang quote ini dipanjangkan dalam kehidupan masyarakat negara kita yang berbilang kaum.
Jadi kita akan bersama dengan Cik Srikandi untuk kita temubual mengenai bidang penulisan yang beliau mahir iaitu penulisan sejarah. Sebelum ini Cik Srikandi telah menghasilkan solo-work yang bertajuk Emas Para Dapunta & Maharaja terbitan Terfaktab serta collaboration work yang bertajuk Membongkar Rahsia Dunia Melayu terbitan Hijjaz Publishing. Kedua-dua buku ini telah menjadi bestseller di toko-toko buku.
S = Soalan
J = Jawapan Cik Srikandi
S: Apa perkembangan terkini cik Srikandi? Ada projek solo-work baru mengenai sejarah pada masa akan datang?
J: Salam semua. Bismillah, terlebih dahulu, terima kasih kerana sudi menemubual saya. Okay tanpa membuang masa saya jawab dengan sebaiknya insyaAllah. Terkini, saya sedang giat membuat penyelidikan membabitkan cabang linguistik, dan perkaitannya dengan sejarah dan tamadun.
Dalam hal ini saya fokus kepada linguistik dalam Proto-Austronesia. Juga, saya sedang mengkaji prasasti-prasasti di Kemboja dan Thailand, dan cuba serapkan kemahiran yang cuba saya bangunkan ketika penyelidikan PAN ke dalam kajian prasasti tu.
S: Mengapa topik sejarah yang menjadi kegemaran Cik Srikandi?
J: Bagi saya sejarah adalah alat yang amat ampuh dalam membina karakter manusia. Sejarah adalah medan untuk seseorang membina ketajaman deria dalam dua aspek; Kebijaksanaan (wisdom) dan pengetahuan (knowledge). Secara peribadi,saya suka berfikir jawapan kepada "mengapa?" dan "dari mana?". Dahulu, saya suka mendengar cikgu atau kawan-kawan bercerita. Kemudian saya suka membaca tentang sejarah dunia di perpustakaan. Saya mahu tahu asal-usul sesuatu perkara atau kejadian. Semua ini membangkitkan perasaan ingin tahu; inkuiri dalam diri saya.
Lama-kelamaan, saya tahu satu perkara; atau saya gelarkan sebagai 'glitch' dalam garis masa sejarah tamadun manusia. Iaitu kebanyakan ideologi dan sistem berasal dari sejarahwan dan pemikir ketamadunan. Kemudian saya berfikir bahawa bidang sejarah ini benar-benar berkuasa (powerful) dalam menguasai segenap bidang. Sebab itu orang yang paling berkuasa dari segi pengaruh dan material di dalam dunia ini sejak zaman-berzaman adalah mereka yg menguasai sepak terajang sejarah dunia.
Ini membuatkan saya semakin 'berminat' dengan sejarah dan mencintainya. :)
S: Buku Emas Para Dapunta Dan Maharaja mendapat pelbagai komen dan reaksi daripada pembaca. Ada yang kagum dan ada yang merasakan ia seperti fiksyen. Apa pandangan cik Srikandi tentang dakwaan fiksyen ini?
J: Pandangan saya, yang manakah fiksyen? Goerge Coedes ketika menerbitkan Le Royaume de Çrīvijaya sekitar 1918, ramai yg menganggapnya fiksyen sebab tiada siapa di Asia Tenggara pernah mendengar sebuah empayar bernama Srivijaya ketika itu. Ramai orang mengatakan Iliad & Odyssey adalah fiksyen sahaja tetapi aktiviti arkeologi dari semasa ke semasa untuk mengesahkan kewujudan Troy mula menarik perhatian orang ramai. Tak payah pergi jauh-jauh, Hikayat Merong Mahawangsa. Ramai yang bukan nak kata fiksyen tapi dongeng atau mitos orang Melayu zaman purbakala, tak masuk akal dan bla..bla. Tapi bila nama 'Langkasuka' yang dahulunya dicop kerajaan khayalan muncul dalam rekod2 dinasti Liang dan Song. Dan siap dilukis gambar dutanya dalam lukisan maharaja Yuan dari Liang, baru org buka mata dan rasa ada 'something' kat sana.
Jadi bagi saya, Emas Para Dapunta Dan Maharaja mencapai maksudnya, iaitu 'berlagak' seolah-olah 'fiksyen' untuk meracun pembaca supaya ambil berat tentang 'something' yang ada dalam sejarah Melayu.
Ia akan jadi fiksyen kepada satu kelompok. Tetapi bagi satu kelompok, ia adalah Le Royaume de Çrīvijaya atau puisi "Petra" John William Burgon yg terkenal itu.
S: Siapa inspirasi cik Srikandi dalam bidang sejarah? Ada mengidolakan penulis2 topik sejarah yang lain di dunia ini?
J: Inspirasi saya dalam bidang sejarah adalah.. cuba teka... siapa?Inspirasi sejarah saya ialah Rothschild family. Kenapa? Sebab mereka memelihara sejarah dan cintakan sejarah kerana mereka tahu kepentingan dia. Mereka bijak menggunakan sejarah dan mengeluarkan 'sihir' dari sejarah untuk memukau sekelompok manusia. Mereka mempertahankan sejarah, sebab mereka tahu nasib sesuatu bangsa atau tamadun akan musnah jika mereka lupa asal-usul atau kronologi masa silam, dimana ia umpama rekod untuk memberitahu 'how-to' sesuatu kejadian berlaku, apa yg silap, apa yg perlu diulang.
Bagi individu dalam sejarah, saya rasa tidak ada, atau untuk menyedapkan hati, bagi saya mungkin ada beberapa org, terutama dalam bidang sejarah Melayu, sebab mereka buat revolusi yang orang lain tak berapa suka sebab takde pengetahuan tentangnya. Antaranya Poerbatjaraka sebab dia fasih bahasa Sanskrit dan tulisan-tulisan modified Brahmi kat Nusantara yang mana Pandit paling terer kat India pun tak mampu nak terjemah. Beliau orang Jawa tapi boleh tau satu-satu prasasti tu berbahasa Jawa atau Melayu walau pakai tulisan kawi.
S. Paranavithana sebab beliau ambil inisiatif buat kajian prasasti-prasasti Sri Lanka dan hasilnya ada prasasti Sri Lanka yang counter semua pembohongan Prasasti Tanjore yg syok sendiri dan 'loneranger' tu.
Prof Asmah Hj Omar. Beliau ni mmg lejen. Kalau beliau ni takde. Saya rasa bidang tamadun Melayu dan bahasa sedikit doomsday. :)
Chand Chirayu Rajan, beliau ni ada title diraja. Saya suka sebab beliau ni jujur dalam menceritakan sejarah Srivijaya. Beliau ambil kajian Sri Lanka yang sarjana India pinggirkan (sebab ada sebut Srivijaya counter balik Chola dan bebaskan Sri Lanka) juga rekod-rekod China sekali. Beliau ni tak bias.
Ini diantaranya. Saya taklah sampai menjadikan mereka idola. Tapi kajian mereka dan pendapat mereka banyak membantu saya. Selain rekod-rekod imperial China. Bagi saya, pengaruh terbesar adalah dari kitab suci Al-Quran, sebab di sana banyak kisah-kisah sejarah terutama tentang Firaun. Saya terkesan dalam Quran sebut Firaun perintahkan Haman 'bakar' tanah liat untuk bina 'bangunan' untuk 'dapat naik' melihat Tuhan Musa (Al-Qashash) ayat 38. Dari situ sendiri menyimpan banyak rahsia sebagaimana hari ini kajian mendapati batu-bata piramid itu sebenarnya 'pernah dibakar' sebagai salah satu proses mengeraskan.
S: Sebenarnya, penulisan tentang sejarah adalah suatu hal yang menarik. Topik sejarah itu sendiri banyak yang menarik. Tetapi kami lihat anak muda kini kurang mengambil perhatian tentang sejarah. Apa pandangan cik Srikandi? Perlukah kita revise sistem pendidikan negara kita misalnya?
J: Manusia akan bosan jika sejarah itu mematikan motivasinya. Perkara ini realiti sebab setiap negara akan hari ini memulihara sejarah dan cuba menafsirkan sejarah untuk tujuan motivasi tak kira dari segi bahan sejarah, bangunan atau seni seperti filem atau muzik. Bagi saya, pengolahan sejarah di Malaysia masih di tahap pak kaduk dan era kolonial yang berpaksikan karya-karya Raffles, Winstedt atau Shallebear. Nak menjadikan sejarah sebagai sesuatu yang pop dan cool kena buang mentaliti forum-forum elit yang poyo atau mengurung sejarah dalam bilik-bilik seminar. Kita tak boleh sekularisasikan sejarah sebab hasil yang sama apabila kita sekularisasikan agama. Agama terkurung dalam masjid-masjid atau pejabat agama sahaja. Dalam kes ini sejarah terkurung dalam arkib negara,muzium dan perpustakaan negara.
Bila mentaliti sejarahwan kolot, maka khalayak pun kolot dan membosankan. Beribu manuskrip Jawi dijadikan pekasam dan kimchi di arkib atau perpustakan negara tanpa diterjemahkan. Sebab itu saya tak hairan jika khazanah sejarah negara tiba-tiba sudah ada di British Museum atau Smithsonian sebab kebiolan sesetengah birokrat so-called kurator atau sejarahwan yg 'chauvinis'.
Jika nak revise-kan sejarah kita, kena buat sejujurnya. Tak payah nak ambil hati sesiapa. Sejarah tetap sejarah. Politik sampah kena buang jauh-jauh. Sekarang zaman langit terbuka, patut cross-reference makin mudah. Ini tidak, sejarah ditafsir mengikut sentimen.
Jadi moralnya, kena revisekan mengikut regional history. Sebab sejarah Malaysia berpaksikan kepada sejarah Melayu dan Nusantara. Bila diberitahu sejujurnya, semua puas hati, semua akui dan tak payah nak bertekak. Yang tinggal bergaduh nanti hanyalah ahli politik sahaja.
S: Okay, hal sejarah dan politik, hal sejarah dan konspirasi selalu berkait rapat antara satu sama lain. Apakah penulisan cik Srikandi cenderung kepada mana-mana pihak atau parti atau organisasi?
J: Siapa yang label yang ini 'sejarah' yang ini 'konspirasi'? Media kan? Sebab itu keluar filem National Traesure. Orang yang anggap sejarah adalah 'teori konspirasi' adalah kaki wayang yg sedih. Sejarah; Adalah yang menciptakan apa yang anda gelarkan 'konspirasi'. Bagi saya atau kami yang memerhatikan semua ini berlaku, ada pihak yg menciptakan 'konspirasi' supaya kerja-kerja mereka kelak menjadi 'teori konspirasi' yang orang ramai akan tonton sebagai "National Treasure" itu.
Penulisan saya indie. Saya tak memihak kepada sesiapa. Saya tak kacau sejarah bangsa lain, kaum lain. Saya menulis sejarah Melayu, dan mengulas sejarah dunia secara minor.
S: Dalam Emas Para Dapunta & Maharaja bab A Guy From Kementerian ada menceritakan pengalaman cik Srikandi menangani campur tangan pihak lain. Adakah ini sebab utama cik Srikandi ingin kekal anonymous? Atau soalan mudahnya, mengapa Cik Srikandi memilih untuk merahsiakan identiti?
J: Kejadian itu berlaku sebelum cadangan rombakan buku teks sejarah kita beberapa tahun lalu. Memang ada seorang pegawai yang sneak blog saya. Pembaca saya memang terdiri dari pelbagai lapisan masyarakat, dari pengarah jabatan, pegawai kerajaan, pensyarah, jurutera oil and gas dan sebagainya. Saya perhatikan mereka suka membaca artikel saya dalam blog saya juga di MistisFiles kerana tertarik dgn gaya bahasa saya yang mencorakkan penyampaian sejarah itu
Memang ada campurtangan yang menyebabkan saya inginkan privacy saya. Sebab saya ada kes dengan pihak muzium, perpustakaan, biro tatanegara dan kerabat raja. Ini disebabkan 'kelazeran' tulisan saya menghentam pihak-pihak tertentu dahulu. Saya juga dimusuhi oleh blogger-blogger tertentu kerana mengkritik sejarah versi mereka. Saya juga dibenci oleh proksi-proksi NED yg mahu sejarah Malaysia ditulis dgn objektif mendowngrade org Melayu dan muslim.
Jadi buat masa sekarang saya selesa kekal berprivasi begini. Dalam dunia offline pun saya bebas berjuang dalam bidang sejarah. Memang ada orang yang perasan terutama 2-3 orang di universiti yang cam gambar-gambar saya tu. Tapi saya buat dek jer. :D
S: Kita telah melihat banyak penulisan cik Srikandi di laman sosial. Bukan saja buku, di The Patriots dan Mistisfiles misalnya. Sangat banyak. Bagaimanakah Cik Srikandi menyelia penulisan cik Srikandi iaini membahagikan masa antara kerja kajian dan penulisan?
J: Mula-mula memang saya menulis sendiri. Sebagai penulis jemputan di MistisFiles, saya menulis mengikut musim atau kempen. Ia sekali-sekala sahaja. Kemudian saya jadi obses. Lama-lama saya dah overwhelmed. Lepas tu ada fans saya yang cadangkan outsource. Upah freelance atau kadang fans saya bantu-bantu sikit. Saya upah beberapa editor. Saya bagi poin-poin, mereka yang taipkan dan submit. Jadi kerja saya lebih mudah, just semak dan tambah sana sini.
Jadi saya boleh merancang antara kerjaya saya dan obses saya dalam bidang sejarah. :)
Contohnya mcm website baru saya ni historianlodge.historiansecret.com , saya upah seorang webmaster maintain laman saya ni. Kalau tak jenuh la saya.. kiki ;)
S: Cik Srikandi ada menyebut tentang obses. Adakalanya benar, untuk menjadi seorang penulis yang baik, penulis perlu obses. Tetapi ada dikalangan pembaca dan pengkritik kerap menggunakan dakwaan 'syok sendiri' terhadap penulis. Jika dakwaan ini ditujukan pengkritik kepada cik Srikandi, apa cik Srikandi ingin jawab?
J: Apa yg syok sendiri? Bagaimana yg dikatakan syok sendiri? Memang kebiasaan, orang mengatakan saya begitu begini, namun bila saya tanya; "yang mana yg salah?" tiada jawapan, atau kata-kata maki hamun sahaja. Ia sebenarnya begini, manusia menjadi musuh kepada apa yang tidak difahaminya. Dalam konteks saya, mereka keliru dgn pengetahuan lapuk dan kolot yg mereka terima sebelum tu. Jadi bila saya tulis begitu begini tentang sejarah, maka mereka akan pesimis dan mencebik. Namun tiada pula cadangan atau kritikan bernas untuk mewakili pandangan mereka itu. Bagi saya, mereka itu sebenarnya syok sendiri :) Saya bagi contoh seorang jurutera yang kritik saya syok sendiri, kemudian akhirnya memaki hamun saya selepas sentap dgn jawapan saya.
S: Terima kasih atas kesudian cik Sriakndi menerima temubual ini. Jarang dapat peluang seperti ini. Ramai orang ingin menemubual cik Srikandi melalui kami (penerbit), tetapi kami kekal dengan polisi privasi yang telah dipersetujui. Jadi, silakan Cik Srikandi beri kata-kata terakhir kepada pembaca dan pengikut Cik Sriandi.
J: Terima kasih juga atas temubual ni hehe... Saya amat menghargai inisiatif Terfaktab Media khasnya. Kata-kata terakhir? Huhu. Okaylah, saya nak beritahu bahawa apa yang saya tulis secara major adalah tentang sejarah yang saya benar-benar kenal, dalam konteks ini, ialah sejarah Melayu, sejarah bangsa saya. Saya tidak menulis atau mengacau sejarah kaum lain .Namun, ada pihak yang tidak suka. Ini menunjukkan sejarah kamu (para pembaca dan pengikut saya) memiliki satu 'kuasa' yang kamu tidak mengerti pada hari ini. Namun bila nasi semuanya menjadi bubur kelak dan kamu terhukum oleh kegoblokan kamu mengabaikan kepentingannya, maka pd hari itu, kamu akan mendapatkan kebijaksanaannya (wisdom).
Tetapi saya ingin syorkan sesuatu; Adalah lebih baik mendapatkannya pada hari ini dalam keadaan kamu masih hidup selesa berbanding pada hari kamu terhukum itu. Setiap bangsa di dunia menjaga dan menyayangi sejarah mereka, mengapa tidak kamu? Mencintai sejarah sendiri bukanlah satu dosa; Patriotisme adalah satu kemuliaan. Kesusahan ekonomi acapkali disebabkan ahli politik yang dungu, bukannya sejarah, kerana sejarah mengajarkan tamadun dan peradaban.
Monday, 17 August 2015
Temubual Terfaktab Episod 2 Bersama Embun Karina
Embun Karina merupakan seorang pemuisi independent yang aktif di tanah air. Sehingga kini Embun telah menghasilkan satu solo-work bersama Selut Press dengan judul Bandaraya Bougainvilla dan sebuah cerpen dalam Kitab Terfaktab Pasca Gelap.
Pada tahun ini, Embun turut terpilih untuk menyampaikan puisi-puisinya di Asian Literary Festival Jakarta. Jom kita temubual Embun dan menyelingkap dunia literary beliau.
S = Soalan
J = Jawapan Embun Karina
S: Hai Embun, apa perkembangan terbaru kau sekarang? Ada solo work terbaru yang akan rilis?
J: Perkembangan terbaru untuk tahun ini adalah persediaan untuk tahun hadapan. Ya, secara kebetulan juga semasa ke Jakarta tu aku berurusan dengan beberapa pihak bagi menjayakan solo exhibition berkenaan artwork yang akan dipamerkan kelak dekat sana. Juga sedang mencari ilham serta idea untuk skrip teater terbaru.
Buku terbaru, InsyaAllah ada buku kolabrasi bersama Malam Puisi Jakarta. Iaitu salah sebuah kolektif juga penaung puisi di Indonesia. Yang lain-lain ada, namun kesemua itu sedang dalam draft. Nak sembang lebih, aku jenis buat diam-diam dulu baru show kerja. Baru menjadi.
S: Tahniah untuk perkembangan terbaru kau yang mengujakan. Kami lihat kau gemar dengar genre sentimental seperti cerpen kau dalam Kitab Terfaktab Pasca Gelap yang banyak menyentuh hal kematian. Apakah ini genre yang kau suka atau kau lebih suka bereksperimen?
J: Aku seorang yang suka mengeksperimentasi keadaan dan emosi. Juga aku mementingkan naratif dalam sesebuah karya dengan apa yang aku cuba sampaikan kepada pembaca. Aku seorang yang tak reti nak menulis mengenai hal-hal kebahagiaan atau kegembiraan.
Sebenarnya, cara pembesaran aku yang menyebabkan aku dewasa sebegini. Ianya memang banyak mempengaruhi aku sehingga sekarang. Mungkin tiada siapa yang jangka, aku membesar dengan seorang ibu yang mempunyai penyakit mental yang pernah dimasukkan dekat Hospital Tanjung Rambutan, Perak. Ketika itu aku masih kecil. Aku melihat sendiri gaya dan corak kehidupan aku yang sudah terang-terang membuatkan aku diejek, dibenci dan tak disukai.
Tapi aku juga berterima kasih, kerana dengan apa yang terjadi sekarang membuat aku menghargai keluarga dengan sebaiknya.
S: Apakah ini bermaksud seseorang author itu gaya penulisannya lebih banyak dipengaruhi dengan cara hidup? Bagaimana pula kau rasa dengan author yang menulis bukan based on gaya hidup. Adakah itu bermakna dia lebih bijak daripada author lain?
J: Bagi aku. Buah tangan tulisan, yang masih baru kita sendiri boleh agak pasal pengalaman hidup sendiri. Kalau seseorang penulis itu mampu menulis sesebuah karya yang bukan dialami oleh dirinya sendiri dia adalah penulis yang mampu membuat pembaca percaya itu adalah ceritanya, bagi aku itu bonus bagi dia. Ilham. Kita tak boleh sangkal.
Tapi bagi aku sendiri, aku seorang yang perlu ada dalam keadaan itu sendiri baru aku dapat tonjolkan perasaan itu. Mungkin lebih tepat, apabila menulis aku betul-betul memberi sepenuh jiwa raga aku. Sehingga aku sendiri rasa menangis dan sakit. Penulis bermain dengan kata kata. 26 huruf kau boleh olah. Bukan kira jujur atau tidak dalam karya sendiri.
Itu perasan dan pemikiran kau. Tetap kepunyaan kau.
S: Mengapa kau fokus pada puisi? Tidak mahu cuba dengan novel atau novela?
J: Mengapa fokus pada puisi? Hmm. Puisi ini adalah tempat perselindungan aku. Sebab aku jenis tak reti dan pandai berterus terang.
Aku banyak memendam dan berfikir kemudian. Aku juga sedang cuba menulis novel atau novela, tapi yang jadinya cerpen sahaja. Mungkin sebab aku tak suka tulis panjang-panjang sebab rasa kurang sabar nak tamatkan sesuatu penghasilan karya.
Dalam pada tidak itu, aku masih belajar menulis supaya penulisan aku menjadi mantap, sebab aku rasa aku terlalu muda dalam dunia penulisan. Huruf-huruf yang aku nukil pun baru berpucuk.
S: Siapa inspirasi kau dalam bidang penulisan?
J: Siapa yang menjadi inspirasi? Jika dalam bidang penulisan aku membaca pelbagai jenis karya dalam kesemua penulis. Contoh A.Samad Said.
Namun begitu, sejak dari sekolah menengah sehingga zaman Universiti aku aktif dalam persatuan bahasa. Juga melibatkan diri dalam syarahan bahasa melayu, pidato dan debat. Selalunya aku membuat teks sendiri. Jadinya, menulis mengenai artikel atau fakta untuk diusulkan itu sudah lama menjadi makanan sepanjang penglibatan aku dalam bidang bahasa.
S: Kami lihat kau pernah terpalit dengan kontroversi, dan kau hadapinya dengan tenang, satu persatu. Bagaimana kau boleh masih bertahan dalam dunia literature Malaysia yg pernah dilabel kejam ini?
J: Bagi aku. Akhirnya........sekali, tak ada yang peduli. Tak ada yang kesah dan tak ada yang mampu mengenali kau melainkan orang lain sekalipun. Tak ada yang nak tolong kau melainkan diri kau sendiri.
Seberapa lama dan ramai orang yang mengenali kau atau bertahan dengan kau atau stay dengan kau, ianya sekadar bayang hitam. Aku selalu menyakinkan diri dan aku nak buat apa yang aku nak buat. Aku ada pencapaian untuk diri aku dalam kehidupan aku.
Mengapa aku perlu terpalit dengan kata-kata manusia yang langsung tak memberi sebarang manfaat. Bukan senang nak hidup dalam kebencian orang ni. Satu yang penting, aku tak ada kacau orang, jadi aku kena persetankan apa orang nak kata. Percaya diri.
Ada jalan untuk setiap permasalahan. Belum tentu sekarang, tapi percaya esok sentiasa menjanjikan hari baru.
S: Okay bercakap tentang puisi. Kami amat kagum dengan pengolahan all 'B' title dalam Bandaraya Bougainvilla. Jadi, kau pun tahu sekarang orang asyik bandingkan puisi moden/pop dengan puisi klasik. Sampai ada beberapa judul buku dikecam di laman sosial. Apa pandangan kau tentang hal ini selaku pemuisi?
J: Mengenai perbandingan puisi klasik dan moden. Mungkin mereka ini kurang pendedahannya. Bagi mereka puisi sajak dan sebagainya itu adalah lambang kemelayuan bangsa melayu. Jadi perlu dipelihara.
Sememangnya, dalam kehidupan seharian kita pun, kita menghasilkan satu gerak seni. Seni itu meluas, mungkin tak diterima sebab bagi mereka puisi puisi atau sajak itu terlalu biasa. Bahasa mudah dan rutin yang kita guna.
Apabila terlalu biasa, mereka menganggap itu bukan puisi, itu hanya sekadar biasa. Sedang dalam karangan atau sesuatu, cara menunjukkan karya itu diperlihat atau dipersembahkan itu lebih membuat kita dapat tangkap berbanding patah kata yang hanya dalam kertas. Pemilik puisi juga perlu visualkan.
Oleh itu pembaca atau mereka yang melihat itu akan memahami. Kita tak boleh memarahi mereka oleh kerana mereka tidak memahami, tetapi kita cuba memperlihatkan mereka apa yang kita cuba sampaikan. Dan, mereka hanya cuba faham apa yang mereka faham.
Aku percaya mereka yang benar ingin mendalami penulisan sesuatu takkan mengeluh dengan karya seseorang, melainkan dia betul nak tahu perbezaan dan bukan mengikut trend hanya untuk mencemuh.
S: Seni itu subjektif. Adalah benar kita tidak boleh menghakimi suatu literature dengan terlalu mudah. Jadi, apa yang kau ingin lihat, atau apa yang kau impikan mengenai dunia puisi-literature negara kita?
J: Pada pemerhatian aku sekarang, sudah ramai dan banyak yang mewujudkan akaun puisi dekat laman sosial. Juga, memperkenalkan tema pada setiap malam. Ianya bagus, aku juga bermula dekat situ, cuma mereka tidak menonjolkan siapa mereka. Mungkin mereka perlu kehadapan. Scene puisi ketika ini "meraikan" macam aku pernah lihat dan mengalami sendiri corak perjalanan puisi di Indonesia.
Berpuisi bukan untuk mengejar nama, menjadi pemuisi yang memahami dalam bait bait tulisan yang "kena" dengan hati dan naluri pembaca. Akan tetapi, perkongsian. Aku meraikan pemuisi-pemuisi baru dan muka muka baru dalam scene ni. Kalau tak dapat mana-mana penerimaan oleh mana mana penerbit sekalipun untuk dibukukan, buat secara sendiri. Sudah tentu nanti kita akan ada pengikut yang mengikut setiap perjalanan kita dalam menulis. Ambil masa. Usaha lebih dan InsyaAllah nanti akan ada yang hargai perjuangan kita dalam scene puisi ini. Jangan matikan semangat dan terus berjuang.
Jadi anak-anak muda yang ketandusan cinta, jangan terlalu cepat membuat keputusan membunuh diri, gunakan perasaan itu dan bentukkan kata kata. Berpuisilah. Itu salah satu cara melawan kepiluan juga. Hahahahah.
S: Jadi soalan seterusnya kami nak tanya kau tentang apakah ada perbezaan yg nyata dari segi jantina/paras rupa dalam dunia puisi ini? Yang cantik boleh pergi jauh, yang kurang cantik boleh pergi mereput?
J: Mengenai penampilan diri, tak semestinya cantik atau handsome baru boleh pergi jauh. Ia bonus. Kalau kurang dari segi personaliti. Kemaskan diri dengan cara tersendiri. Memang sifat manusia itu suka benda yang cantik cantik, nampak sempurna. Kalau nak memikat burung dekat hutan, pastikan siulan kau merdu, sungguhpun burung tu tak tahu siulan tu kepunyaan siapa. Yedak?
Yang bagus, jadi sahaja diri kau, cari personaliti tersendiri. Sudah tentu orang terima cara kau.
S: Terima kasih atas kesudian untuk temubual ringkas ini. Kami harap kau sukses dengan karier kau. Soalan terakhir kami lebih kepada permintaan. Tuliskan satu puisi spontan yg ringkas (tema bebas) untuk kau tujukan kepada pembaca yang membaca temubual ini.
J: Terima kasih juga kepada pihak Terfaktab kerana sudi menemubual.
Tajuk. Bibit Bermula Aku Dalam Kandungan Ibu.
Aku melihat mata kecil anak kita dalam renungan mata kau.
Cahaya silau, menangkap mata sehingga aku kabur melihat keikhlasan. Ada bisik-bisik mengejar dusta, juga riuh rendah ketawa pembohong besar.
Ujar laki laki, aku menjagamu sehabis nyawa.
Perempuan menangis mendengar janji pada bibir laki laki yang membuntingkan.
Apa benar aku ini berbenihkan bapa itu?
Atau saat manis adalah perjalanan sebuah tangis?
Perahu kecil masih belayar
Hujan rintih rintih.
Dan bulan, merakam malam sebuah potret perempuan yang tertinggal bersama dosa yang cuba dihentikan.
Terus apalagi yang ada melainkan darah darah dara?
Ibu tiada kasihan.
Nyawa habis dikoyak koyakkan.
Puisi spontan ini merujuk kepada isu semasa sekarang, berkenaan bayi yang dibuang. Mungkin situasi bayi tiada berkata namun perempuan, jagalah diri. Nikmat sedap hanya sekejap. Tangis dosa silam itu sehari hari.
Jumpa korang pada episod 3 dengan penulis lain pula. Zass~~
Wednesday, 12 August 2015
Temubual Terfaktab Episod 1 Bersama Syahid Abdullah.
Buat yang ingin tahu tentang Syahid Abdullah. Beliau telah hasilkan dua solo work iaitu novel Servis Satu Malam terbitan Terfaktab dan Bukan Perempuan Sundal (self-published dan terbitan Dubook Press).
Syahid juga kini aktif dengan stand-up comedy dan baru-baru ini telah mempersembahkan stand-up comedy di Komediri yang dihoskan oleh Harith Iskandar.
S = Soalan
J = Jawapan Syahid Abdullah
S: Apa perkembangan terbaru kau sekarang dalam penulisan? Ada plan nak rilis novel baru?
J: Insya Allah dalam proses. Tapi dek penangan kekangan masa (malas), proses belum jadi produk.
Novel yang dalam proses ni secara kasarnya bertemakan cinta anti mainstream yang memaparkan cinta itu adalah keperluan manusia dan yang paling penting, cinta bukan hanya milik orang kaya seperti yang kita tonton dalam drama.
Aku juga ada plan nak bukukan pengalaman aku buat macam-macam jenis kerja dalam hidup ni yang aku rasa tema dia kelangsungan hidup (survival). Pengalaman aku tolong abah aku kutip getah, kerja pam minyak, jaga kedai, kesukarelawanan, teater dan terbaru stand up comedy. Kahkahkah
S: Kami lihat kau gemar dengan tema pulp dalam novel kau (Servis Satu Malam), apakah yang bagusnya pulp dalam sesebuah penulisan?
J: Pulp ni apa entah dalam Bahasa Melayu. Tapi apa yang aku faham, aku suka kalau aku boleh buat pembaca berfikir dan mengaitkan apa yang mereka baca dengan apa yang berlaku dalam kehidupan seharian.
Dan tak boleh dinafikan, karya-karya pulp/junk ni belum lagi dapat liputan meluas dalam kalangan pembaca kita. Jadi sebagai penulis, aku kena cari titik keseimbangan pulp dan norma baru pembaca sedikit sebanyak dapat idea apa yang aku nak sampaikan.
Samalah macam stand up comedy. Audiens/pembaca memainkan peranan yang sangat penting dalam karya dua hala ni. Comedian kena pastikan audiens boleh ikut cerita, faham cerita dan ketawa bila punchline sampai dan pecah perut bila dapat twist dalam jenaka.
S: Solo work kau misalnya dalam Servis Satu Malam ada adegan dewasa. Kalau orang tanya ke kau, apakah perlu adegan dewasa dalam sesebuah karya. Apa kau nak jawab?
J: Semua ni sebenarnya ikut penulis jugak. Tapi aku pernah dapat feedback, yang pembaca perlukan sesuatu yang tak berkait dengan cerita. Contohnya, seks atau adegan kelakar. Untuk merehatkan minda. Gitu.
Jadi penulis pun kena jadi pembaca jugak ye dak?
Dalam Servis Satu Malam, aku masukkan adegan dewasa tu sebab aku terbawa-bawa. Kahkahkah. Tapi dalam Bukan Perempuan Sundal, aku cuba nak pisahkan idea seks dan cinta.
S: Apakah karier sebagai penulis boleh menjamin masa depan atau sedikit sebanyak membantu kehidupan kau?
J: Aku ada cita-cita jugak nak jadi penulis sepenuh masa. Sebab memang its really my time. Tapi disebabkan ada komitmen lain, aku menulis sebagai hobi dan duit tepi. Syok jugak mintak advance kadang-kadang.
Bab masa depan ni susah sikit la kalau kita nak ikutkan dengan masa sekarang. Sebab Malaysia kita ni belum lagi pandang penulis ni satu karier yang menjamin
S: Kami nak tanya tentang gaya bahasa penulisan kau. Adakah kau ada ikut mana-mana gaya bahasa (inspirasi) dari penulis-penulis lain? Kalau ada, kau bgtahu siapa dan kenapa. Kalau takde, kau bgtahu gaya bahasa macam mana kau nak tampilkan untuk next novel?
J: Aku suka Chuck Palahniuk. Bukan sebab dia pengotor. Murakami lagi pengotor. Kakaka. Sebab Chuck suka main dua/tiga cerita dalam satu bab. Bagi aku, tu macam sesuatu yang ajaib. Dan juga Ridhwan Saidi. Dua-dua ni suka unsur repititif. Dan diorang dua ni pandai main repititif
S: Repititif ni Repetitive ke woi haha? Baiklah. Apa pandangan kau pula tentang komen orang kata penulis buku sekarang ni suka cipta ayat sendiri yang takde ikut dewan bahasa dan pustaka. Main langgar. Macam repititf and yeah... terfaktab sendiri.
J: Hahahaha. Perkataan ni organik kot. Berubah ikut peredaran masa. Bukan salah penulis sepenuhnya. Dan perkataan baru tu tak semestinya salah. Kita berkomunikasi dengan perkataan yang kita biasa guna. Ok la. Repetitif tu perulangan.
S: Perkataan ni organik ni pertama kali kami dengar gak. Dan bab kualiti pun kami pun setuju. Kau ada alter-ego dalam penulisan tak Syahid ?
J: Alter Ego ni aku tak tau nak cakap macam mana. Tapi dulu aku pernah buat projek, AutoBIOLgrafi. Aku setuju dengan idea kita boleh jadi apa saja dengan menulis. Sebab kalau nak menulis ni kita kena baca, baca, baca dan baca. Misalnya, kalau kita nak tulis pasal jenayah, kita kena faham apa itu jenayah, apa sebab munculnya jenayah dan apa yang kita nak tulis pasal jenayah. Dan daripada idea membaca sebelum menulis, bukan sekadar bahan bacaan. Pengalaman dan memahami persekitaran pun salah satu kaedah membaca. Barulah, apa yang kita tulis tu ada isi dan ada idea
S: Kau rasa scene buku kita ni dah tepu? Atau masih boleh pergi jauh?
J: Scene buku kita takkan tepu. Sebab golongan pembaca ni kita takkan pernah tahu siapa dan dari mana diorang datang. Sebab tu la aku ada cakap tadi, kita kena cari titik seimbang. Supaya kita jadi diri sendiri tapi tak terikut dengan mainstream. Ini adalah tanggung jawab penulis
S: Okay kau sendiri ada pengalaman buat self-published, rasa betapa cabaran menjual buku, rasa pahit maung jadi penulis buku. Apa yang kau harap pada penerbit alternatif/indie macam kami?
J: Aku tahu nak menerbit buku ni lain macam punya pedih. Paling pedih, pemasaran. Nak yakinkan pembaca apa yang kita jual ni memang bahan bacaan. Bukan senang punya kerja.
Apa yang aku harap dari penerbit macam terfaktab ni, boleh teroka bakat baru yang mampu mengubah stigma dan dogma masyarakat. Kualiti pun satu hal jugak.
S: Terima kasih untuk temubual ringkas ini. Kami harap kau sukses dengan bidang penulisan. Jadi soalan last, boleh kau kongsikan tabiat kau sewaktu menulis/mengarang?
J: Tabiat masa menulis. Aku suka menulis lepas mandi. Dengan bertuala dan hisap rokok. Kahkahkah kadang-kadang aku dengar lagu. Takde yang special.
Tamat. Ikuti Syahid Abdullah di laman FB beliau; Syahid Ben Atim.
Jumpa korang pada episod 2 dengan penulis lain pula. Bye~~
Tuesday, 28 July 2015
Goodbye Sephia
![]() |
| i'll pray that one day we will be strong enough to start things again, both of us and of course for all of us. so, go & listen to Both of Us- B.o.B ft. Taylor Swift |
The sky looked so dark and dull, just like
they were in my position to make decision. I held a long heavy breathe. I sat
down on the bench, playing with my fingers thinking what tomorrow might bring.
I tried to recall back all memories that we had together; just to check. Yes I
still remember them and yet still cherished for them just like it was only
happened yesterday. I look up to the sky, try to look out for stars and found
nothing. Naked teary sky, I cursing in my head.
Suddenly I begin to feeling lost
in my own thought. Somehow it turned into a pathetic sobs. This is not what
should be exactly happen. I’m not her second. I’m his first love. I’m not a
pathetic secret lover. She fell hard on me at the first place.
For not being able to fit in your family class, I’m truly sorry. For
not being able to stay patient with the way they treated me, I’m so sorry. I
never fit, never reach the altitude of you. So in the end, I don’t deserve you.
No matter how hard I tried, how hard you tried to cheer me up every time I had
to receive all the harsh word they throw to me just like I’m an unworthy trash.
Maybe Luhan was right. We shouldn’t fight for us anymore. It’s getting
nowhere and actually kills me inside and out. I know how strong your feeling on
us, but we shouldn’t be doing this at the first place. I’m not okay! You keep saying
“it’s gonna be okay”, but it never seem to happen that ever until the day we’d
both die. I really not okay of the sight you being his arm to please your
family. I have my pride and there will always a price for loving someone. It is
sacrifice.
…
“Sehun!”, a young girl in yellow
sneakers scream like her lung are going to throw up. “Sehun! Wait for me”, she
said in desperation getting air to enter her lung. “ Yes miss, anything I can
help you with?” the guy who’d named Sehun replied with a blank stare through
the holes on his eye. “Ohmygod honey, this is not funny. I’ve been searching
for you for almost two weeks”, she find her hand way to Sehun’s shoulder.
Shaking Sehun’s broad shoulder vigorously she continued “where have you been?
You said you never leave me”. “I’m so sorry miss but I still cannot found any
sight of you in my memories”, he replied coldly before adding “even the
slightest”. The girl jaw dropped.
“Hahahaha I always love your joke but
hey stop it, let’s go home”, the girl reached Sehun’s hand to drag him away with
a big grin but being taken aback when Sehun snatched his hand back. The girl
gulped hard, her eyes wide open not believing what actually happened just now.
Her beautiful smile seems to fading away. “What happen to you?”, she asked with
trembling voice. Her face fell off. She looks to fragile now.
“Look miss, I don’t have any idea
on what you’re talking right now. Believe me, you look super-pathetic right
now”, he said leaving the girl in agape. “I’m in such a hurry so please get out
from my way”, he sneered the girl and just walk away. “Sehun, I’m here!”
another girl approached him from across the road. “Oh hey Lara, come on we’re
late!”, Sehun smiled brightly and open his arm for the ‘just-arrived’ blonde
girl that come out of nowhere. The girl hugged Sehun and gives a light peck on
Sehun’s cheek. “Er why is the girl looking at us?”, Lara shoot a suspicious
girl behind them who look lost, wandering in her own thought. “No I don’t know
her, she just came to me saying weird thing”, Sehun replied. “Crazy maybe”,
Lara said with annoying and loud giggle. “She seems so, let’s go. Let her be”,
Sehun patted Lara’s head and chuckled. They walk together; keep on bluffing and
laughing along the road. In the end of the empty road, his eyes glance a little
to look at the little frozen girl with a dull looks.
The unmoved girl still stood
still, frozen-like. Time seems to be stopped at the time. Giving her some space
to digest, her worst nightmare.
…
She stayed that way for almost 3
hours, her legs shaking vigorously as she tried to fight the cold that has been
soaked into her. It’s been raining for maybe 2 hours non-stop. Her lips parted
away and trembled so bad. She looks awful. She has been smashed into small
pieces, she lost the grip of being herself. As she felt so hot and sick, she
lied on the jogging track helplessly. Keep wishing that she could wake up from
this bad dream.
I miss you, I miss your shadow, I miss your smell, I miss your arms, I
miss your hug, I miss your warmth breathe brushing against my neck, I miss your
gentle smile, I miss to listen to your heartbeat, I miss to see you stay, I
miss to see you giggles, I miss your low voices, I miss your bed-hair, I miss
to see you woke up beside me every morning, I miss your unfunny jokes, I miss
the way you stroked my hair, I miss the way our hand tangled up, I miss the way
you teased me, I miss the moment you look only at me, I miss you hoarse voice,
I miss your hand making circle behind my back, I miss your naughty evil stare.
I don’t know anything else; I just missed you
… a lot.
She stay that way till dawn comes
show the sun peeking up to rise, bringing new hopes and life to peoples.
…
“Sehun, looks!”, a loud voice
barked staining the peaceful morning. Sehun looks at me with disgusted stare
and then looked away. It’s not him that I knew anymore. 14 years of love all
gone wasted. I really want to die now, right now. I somehow felt so weak and
sore up. I’m just tired and I want to stop everything right now. Putting a
pause on my life, I closed my eyes slowly.
“Sehun! We should help her”, I
still can heard a woman yelling but everything seems so blurred to me. “No, we
don’t have to butt in. it’s just her being stupid”, I know it Sehun’s voice. It
his scent. He’s here. No I mean, he was here. The scent is getting fading away
from me. And I just feel hopeless and dying. I felt the warmth of sun as it
rises, I smiled. I used to woke up him in his embrace on this kind of morning.
I heard such a commotion surround
me, suffocating me and I felt some unfamiliar touch on my skin. And I just felt
like I’m flying.
…
“Sehun, it looks like you really
love the song. What song was that?” Lara pointed at my iPhone. “Ah, its an old
song called Sephia”, I replied gently. “Oh, I keep wondering because you really
cannot stop singing that, wont you?”, Lara nudge me earning me a smile. “ I won’t.
I will remember this song till the day I’d die”, I said slowly. “Woah, there
must be a story behind this”, she muttered slowly while typing something on her
phone. “It’s about a girl that I loved so much”, I muttered slowly under my
weary breathe. “What, I can’t hear you?”, she look at me. “ Ah no, nothing. I
said I will go to sleep first. Bye good girl Lara”, I waved at her.
I lied on my bed, staring at the
ceiling like it is the most interesting thing in the world. As I try to closed
my eyes, the scene of Phia lying on the ground come to me and keep on
repeating. All the guilty that has already suffocates me and makes my
surrounding feel heavier. I try to ignore the nuisance that come from my ugly
heart, but I just found myself sweeping the tears on my hot cheeks. Pity me,
pathetic me.
I can live without her but a part
of me still hasn’t left her heart yet. I live better without the sight of her,
but I keep wandering what she is doing. I live happily without her, but I still
feel the incomplete side of my heart. I don’t think that I’ve regret that I
leaved her, but I still recalling our moment when we were together even the
smallest part of memories. I just hurting myself without me realizing them.
…
I walked with my eyes eager
finding any empty seat on the bus. It already half-filled with human butt. But
still, it’s not very noisy and havoc. I let out a relief sigh. My eyes soon landed
on the empty seat near the window. I sat down and pulled out my favourite
earphone. I used to listen to the radio usually at this hour, dedication hour.
It’s where people dedicate song to their loved one. I don’t know since when I
loved to hear crappy love stories but I know that I just lonely and I need
love, just like everyone else does.
“Alright everone,so hows your
afternoon? I’m your beloved deejay Tori, I wish you’ve had such a bright and
lovely day today. There is a very famous quote from John Green that I like
about life; “you don't remember what happened, what you remember becomes what happened”. So for any
couple that just had into a fight, how about the rethink again of what had just
happened. For those who have something to say to someone but have no gut to
tell them, I believe you will regret the words that you’ve left unsaid until
the day that you die. So here, this dedication hour that we’ve made for you just
to make things right. It maybe too late, and some of our beautiful moments in
our life seems to disappear but it’s never wrong to try. Some of us might
missing someone but has being left by the train of time, we bring new train for
you to catch up some of your wasted journey. This program somehow sounds lame
and boring, but still we will wait you patiently with a chance in our hands. So
good luck everyone, we will proceed with Taylor Swift song, Clean.”
Rain came pouring down when I was drowning,
That’s when I could finally breathe.
And by morning, gone was any trace of you,
I think I am finally clean.
I smiled as I listened to the
song, it’s just too beautiful how my complicated feeling are delivered into the
words of song made by someone who are just unrelated to me. I started to see
things big and clear, we live in this big world, separated by big annoying gap
called distance but still we all just the same brand of human and some of us do
share some same stories.
“Alright, we now have our first
message in our inbox, ahh it’s from unluckyman94. Simple short message to a
girl; Sephia Arissa”
“Hi Phia, how are you doing? It’s been so many years and I’ve been
growing up getting old and dull day by day. I just missed you since the day I’d
let you go. I know its hurt so bad but I’ll be forgotten in the matter of time.
It still sad to not getting your call in the early morning, it’s just sad. I still
couldn’t believe how we let this go. Sorry for letting my words for you keep
hidden for years. Sorry that those beautiful words I left unsaid. This time I will
really leave you as I will find my own happiness. Maybe it’s time to let it go,
maybe right now just wrong time for us. Let's meet again in another world where
we can be together, forever. Live well, babygirl.”
“Ouch, this is just a tear-worthy
letter. I hope that Sephia able to hear this and be at calm after listening the
requested song, Sephia by Sheila On 7”
Hey, Sephia
Malam ini ku takkan datang
Mencoba tuk berpaling sayang dari cintamu
Hey, Sephia
Malam ini ku takkan pulang
Tak usah kau mencari aku, demi cintamu
Hadapilah ini
Kisah kita takkan abadi
Reff
Slamat tidur kekasih gelapku oh Sephia…
Smoga cepat kau lupakan aku
Kekasih sejatimu takkan pernah sanggup
untuk melupakanmu
Slamat tinggal kasih tak terungkap oh Sephia…
Smoga kau lupakan aku cepat
Kekasih sejatimu takkan pernah sanggup
untuk meninggalkanmu
Hey, Sephia
Jangan pernah panggil namaku
Bila kita bertemu lagi di lain hari
Hadapilah ini
Kisah kita takkan abadi
...
"That's the thing about pain, it demands to be felt"-The Fault In Our Stars
Selamat hari raya Sephia dan para
Sephia yang lain XD.
Tuesday, 9 June 2015
When did you started to be really afraid?
When did you started to be really afraid?
You’re afraid of the imaginary monster chasing behind
Scared you to death that you run out of breathe
Run –
Sometimes you had the thought of
stopping and let the monster eat you fresh alive
From outside tearing apart
And inside it goes, eating the decomposed heart and soul
rotten thought and brain mold
The stagnant blood river
Maybe it’s all what will people found
Because it’s all what will left
Subscribe to:
Comments (Atom)








