Saturday 12 October 2013

One shot

" Tak adil! Tak adil langsung! ", jerit Sarah.

Cawan berisi kopi pecah bertemu dinding. Serabut lantai putih dengan serpihan kaca biru dan cecair hitam. Bukan salah Sarah, sudah sembilan bulan dia cuba bertenang. Sudah lama dia duduk sambil menghirup kopi panas sambil bermuhasabah diri. Tidak berhasil. Dendam luka lama masih berbisa.
Mata Sarah dipejam perlahan, cahaya dalam rumah hampir hilang kesemuanya ditelan gelap senja. Otak Sarah berpusing, bagai pusingan mesin rumput mencantas segala yang positif, yang tinggal hanya rasa marah. 

Dunia sangat tidak adil. Sangat. 

Pelik, bila difikirkan kembali, mengikut hukum takdir dan karma yang Tuhan tentukan, yang berbuat baik pasti akan dibalas dengan kebaikan, dan yang jahat pasti akan mendapat pembalasan. " Tapi kenapa dia masih bahagia? ", gumam hati Sarah, tangan digenggam seerat mungkin, geram. Kalau mahu tunggu pembalasan hidup, sampai bila? Dia yang ditinggalkan, dia yang terluka, tapi kenapa sekarang dia yang terseksa?



Ada manusia penuh kejahatan yang masih punya maruah berjalan di atas muka bumi, masih tegar menunjuk muka, masih berani bernafas. " Tak sedar diri! ", jerit Sarah. Segala yang berada di atas meja dicampak tepi. Sarah berjalan dalam pusingan, menggeletar bahu menahan segala marah yang terkumpul. Selama ini dia percaya, everything will be alright. The good will always win, and those who have been hurt will heal. Yang jahat pasti akan ke Neraka, mereka yang berbuat onar terhadap manusia lain pasti akan merasa sakit yang sama. Semua kata-kata cliche belaka, mengarut! 

Ah! Persetankan masa, persetankan segalanya. 

Rambut Sarah yang panjang disikat rapi kembali, baju hijau ditukar kepada putih, lipstick merah gelap dicalit sedikit. Jari-jemari panjang Sarah perlahan mengusap butir-butir peluru yang berada di atas meja. Untuk apa menunggu rasa sakit dalam hati hilang, jika kau mampu untuk mengubah keadaan? Untuk apa memaafkan jika pembalasan dendam itu adalah indah? Untuk apa menghalalkan aja segala perbuatan keji si dia jika kau mampu menjatuhkan hukum dengan mudah? 

" It takes only one shot. One shot, and I'll be free. " bisik Sarah sambil tersenyum.


No comments: