Thursday 7 November 2013

The Big L

Makin hari, mata aku makin sepet bila melihat ramai orang selalu nya terkeliru dengan perasaan sendiri. Ramai gah dengan lantang cakap mereka punya cinta dalam hati, padahal sebenarnya nafsu. Ada yang yakin dengan perasaan cinta juga, tapi dalam separuh jalan perhubungan, baru nak tersedar dalam hati cuma ada suka.

Sebenarnya, ada peringkat perasaan yang ramai tak perasan. Semua mahu mengaku cinta, susahlah camni. Jadi aku bahagikan perasaan manusia dalam konteks perhubungan sebegini kepada tiga.

The Big L(ike), L(ust), L(ove)

Kalau setakat Lust (nafsu), konfem mesti ramai yang tahu. Kau suka dia sebab dia handsome, sebab dia cantik, sebab dia punya potongan badan menarik. Kau terfikir, eh boleh bangga juga ni kalau berjaya tackle. Bila kau pandang dia, rasa panas, rasa restless, rasa berdebar semacam. Please no jangan keliru dengan cinta, itu mungkin cuma syaitonnnirrojim mengipas-ngipas aliran darah ke celah kangkang. Tapi aku tak tahu la korang kan, kalau memang hujung tuju jalan mencari jodoh korang memang nak berteraskan yang satu ini.
Tepuk dada tanya selera sendiri.

Bak kata Rachel Hansen dalam movie 500 Days of Summer, " Just because she like the same bizarro crap you do doesn't mean she's your soul mate. " Aku rasa ini sudah cukup nak membuka mata kamu yang di luar sana, there's a very thin line to differentiate between Like and Love. Kau mungkin akan rasa the "click", mungkin juga akan rasa some sort of connection bila korang borak ke, lepak ke, tapi it doesn't mean you love them. Kadang-kadang aku pun tak tahu nak beza dua perasaan ni macam mana, sebab Love juga puncanya bercambah dari Like.

Mungkin, mungkin lah kan, bagi aku, dua perasaan ni kau boleh bezakan dengan melihat diri kau sendiri. Kalau setakat nak in relationship sampai nak sibuk text dua puluh empat jam, nak call selalu, nak jumpa selalu, itu most probably hanya Like, ataupun mungkin Love level pertama. Kalau tak reply text pun dah boleh meroyan serupa baru lepas mati laki, itu aku tegaskan, bukan Like atau Love. 

Itu OBSESI.



Obsesi ni sama macam obesiti, dah gemuk nak mampus pun tapi tak dapat kawal perasaan nak makan. Sebab dah terbiasa, sebab nak lagi, nak lagi, tak pernah puas. Sampai stalk ke sana sini, menangis tak tentu hala, rabak tak tentu pasal, Ya Allah aku mohon Tuhan bukak kan hati perempuan/lelaki yang macam ini. Pernah sedar tak dalam dunia ni ada banyak lagi benda yang kau boleh buat selain sengaja jadi miserable?

Aku sarankan sebelum kau nak mula start meroyan sebab kena rejek ke, atau cinta kau kononnya tak bersambut, cuba duduk diam diam muhasabah diri dulu. Tanya diri kau, is this worth the fight? Tanya diri kau, perasaan dalam hati kau tu untuk dunia aja ke atau untuk bawak masuk sekali dalam kubur?

Kalau rasanya hati kau nak jawab soalan tu pun teragak-agak,
aku sarankan kau cuba la pupuk cinta kat mak bapak kau dulu.

3 comments:

Unknown said...
This comment has been removed by the author.
Unknown said...

skunk ape yg dipost hanya berkisarkn cinta..
terbaek....

Unknown said...

knapa la suka sngt bca zafee punya wrting...