Thursday 28 March 2013

Mengenali Jenis-Jenis Lelaki

Pada entri yang lepas, aku ada menulis tentang Jenis-Jenis Wanita untuk dijadikan guide line kepada para lelaki sebelum memulakan langkah untuk mengurat awek.

Tak adillah kalau aku hanya menulis untuk kaum lelaki kan? Oleh kerana aku seorang yang tidak sexist dan bersifat penyayang yang tidak berbelah bahagi kepada kaum wanita, maka aku akan buat pula entri buat kaum wanita mengenali jenis-jenis lelaki.

Intro panjang berjela pun tak berguna sebab nanti korang akan tulis TL:DR dekat bahagian komen. Jadi, mari kita menyingkap jenis-jenis lelaki yang kebanyakannya berada di Malaysia


Jenis Kaki Bola

Kalau kamu ajak lelaki jenis ini date masa Sabtu malam atau Ahad malam, memang payah dia nak setuju. Kenapa? Sebab masa tu lah malam EPL akan bersiaran langsung. Kalau dia peminat La Liga okay lagi sebab La Liga kebiasanya kick-off pukul 2-3 pagi.

Setiap kali dia belikan baju kepada kamu, mesti dia bagi jersey bola pasukan kegemaran dia. Memang boleh bergaduh jadinya kalau kamu pakai jersey pasukan musuh ketat kepada pasukan kegemaran dia. 

Kalau kamu memang tak minat bola sepak, akan dipaksanya kamu menyokong team kegemarannya dan meminta kamu hafal nama-nama pemain dalam pasukan kegemarannya itu.

Dia mesti selalu mengajak kamu melihat dia beraksi di padang futsal. Dan kalau dia bertanya "Hebat tak saya score tadi? Ada macam Rooney tak?" Kamu angguk sajalah walaupun kenyataannya bakat dia tak de sikit pun serupa Rooney, dan hanya muka dia yang tak berapa handsome itu sahaja yang menyerupai Rooney.

Tempat dating kegemaran ialah stadium bola sepak (itu pun kalau dia layan Liga Super Malaysia. Daulat FAM!) ataupun kedai mamak yang ada skrin putih besar dan pakej sukan Astro. Senang sikit, boleh dating sambil tengok bola (multitasking). 

Dan kamu akan perasan yang dia akan lebih banyak tengok ke arah skrin putih daripada memandang muka kamu walaupun kamu dah pakai bedak banyak-banyak dan mendedahkan separuh cleavage kamu di hadapan dia.


Jenis Kaki Sukan/Lasak/Adventure

Setiap kali dating, mesti ajak kamu ke tasik. Masa kali pertama dating, kamu excited nak mampus tahap tak inga duniat. Ya lah, dating tepi tasik berdua-duaan. So romantik!!!!!!!!!!!!!

Rupa-rupanya dia ajak jogging. Kena pulak kamu jenis yang memang tak pernah bersukan, memang pancit masa 10 minit pertama joging dan akhirnya dating kamu berakhir dengan kamu terlantar dalam hospital/klinik sebab pengsan.

Dalam setahun, mesti dia akan ajak kamu pergi camping, panjat gunung atau buat apa-apa aktiviti lasak bersama walaupun anda seorang perempuan yang lemah lembut dan tak tahan lasak.

Akibatnya, dalam setahun mesti kamu akan menyumpah seranah dan terpaksa bergelut dengan nyamuk dan agas di dalam hutan. 


Jenis Skema, Nerd dan Geek

Setiap kali ajak dating, lokasi wajib ialah perpustakaan. Hari ni dating di seksyen sastera, esok dating di seksyen sains, lusa dating di seksyen business and economy dan seterusnya. Hanya seksyen agama sahaja yang tak kan menjadi pilihan.

Setiap kali dating, mesti dia akan membawa buku untuk dibaca. Kalau tak pun, bawa buku nota kecil atau kertas kajang yang boleh dilipat dua dan boleh disimpan kemas pada poket atas baju kemeja yang penuh dengan nota (boleh juga dijadikan 'toyol' semasa exam).

Tak perlu risau jika komputer kamu rosak. Dia akan menyelesaikan masalah komputer kamu dengan sekelip mata. Jimat kos. Malahan, ada extra service untuk meng-upgrade-kan komputer kamu dengan percuma.

Lebih suka membaca komik daripada membaca buku novel cerita. Jangan sekali-kali mengutuk filem sains fiksyen di depannya kerana cerita-cerita sains fiksyen merupakan "cerita suci" buat mereka.

Biasanya, Star Wars dan Star Trek adalah cerita utama mereka. Mungkin sekarang si dia sedang sibuk membuat hate page dekat Facebook terhadap Disney yang baru sahaja membeli Lucas Studio dan merancang untuk membuat sequel Star Wars yang baru.

Tak payahlah aku nak tulis pasal game pula. DOTA dah jadi macam game picisan bagi mereka.

Menurut Clive Magazine keluaran September 2010, perempuan sekarang lebih suka memilih geek dan nerd sebagai balak mereka kerana golongan ini lebih pandai menjaga hati wanita dan lebih mendengar perempuan dari golongan lain. 

Dengar cerita, Hannah Tan suka lelaki jenis golongan ini. Jadi, bolehlah aku declare jadi nerd dan geek lepas ni.


Jenis Lelaki Hati Tissue

Balak kamu merupakan peminat setia Twilight Saga yang lebih hardcore dari kamu. Malahan, dia boleh menangis setiap kali menonton Twilight Saga walaupun itu merupakan kali ke-10 balak kamu menontonnya.


Lebih suka menonton filem bergenre Comedy Romantic kerana menganggap filem bergenre action dan penuh dengan effect CGI adalah 'terlalu ganas' untuk hatinya.

Lebih kerap merajuk daripada kamu. Setiap kali kamu bertelingkah, pasti akan berakhir dengan si balak yang menangis dan kamu yang terpaksa memujuknya. Tisu merupakan kawan baik golongan jenis ini.

Suka dengar Sinar FM pada waktu malam dan segmen kegemaranya ialah segmen Cetusan Hati dan Dedikasi bersama Jamal Jamalludi (masukkan bunyi guruh yang macam Jamal Jamaluddin selalu buat itu).


Jenis Hipster

Sebenarnya golongan yang baru popular semenjak dua menjak ini sudah lama wujud, semenjak tahun 1940'an lagi. Budaya ini kemudiannya dihidupkan kembali pada tahun 1990'an dan mula berkembang di Malaysia sekitar tahun 2010.

Golongan hipster ini biasanya merasa diri mereka cool sebab mereka tidak mengikut aliran mainstream, dan ada gaya mereka yang tersendiri, kononnya lah!

Lelaki jenis ini biasanya tak banyak cakap. Mereka tak suka meluahkan perkara secara keterlaluan. Mereka ingat semua manusia ada ilmu membaca fikiran dan menganggap kita boleh paham isi hati mereka dengan bercakap sepatah dua perkataan sahaja.

Mereka akan meminimumkan percakapan mereka. Kalau kamu tanya panjang berjela mana pun, sepatah sahaja jawapan yang akan diberikan. Kamu kena ada daya penaakulan yang tinggi kalau balak kamu seorang hipster. Kerana sepatah perkataan yang diucapkan, mebawa 1001 pengertian. Chewah!

Suka layan muzik Indie walaupun muzik indie itu sendiri sudah mainstream.

Lelaki hipster lebih fashionable dari wanita. Kadang kamu rasa macam out-of-date dalam hal fesyen bila berborak dengan dia. 


Jenis "Ustaz Azhar Idrus idolaku"

Ini tak payahlah aku nak terangkan secara panjang lebar. Inilah jenis lelaki yang kuat agama. Sembahyang tak tinggal, puasa tak tinggal, bayar zakat tak tinggal, pergi haji tak tinggal... Kalau kena tinggal, itu maknya dia tertidur dekat airport.

Astro Oasis adalah saluran TV kegemarannya, termaksuk TV AL-Hijrah. Janganlah sesekali menyebut nama Justin Bieber atau Flo Rida. Memang nama ini asing buatnya. Kalau sebut nama Maher Zain, Raihan, Hijjaz, Ustaz Akhil Hay, baru dia kenal. Lagu moden yang mereka gemari pun hanyalah lagu Anna Rafali, kalau berpacaran kerana lagu tersebut menerapkan cinta dan dating secara Islam.

Kalau kamu ajak dia menonton konsert F1 Gun N Roses, nescaya dia akan memberikan kamu tarbiah yang panjang sebelum membawa kamu ke konsert... Tapi Konsert Malam Cinta Rasul la.

Balak jenis ini biasanya menjadi pilihan dan idaman setiap ibubapa. Susah untuk mengajak mereka keluar ber-dating kerana mereka sangat anti kepada dating kecuali dating secara Islam. Love Till Jannah kata mereka.


Jenis Kaki Perempuan

Setiap kali keluar dating, hand phone mesti di matikan atau di-silent mode-kan. Ini untuk mengelakkan awek yang lain call masa tengah asyik berdating dengan kamu.

Selalu salah sebut nama kamu. Kalau nama kamu Sarah, mesti salah sebut nama lain. Bukan sekali salah sebut, banyak kali pulak tu dan dengan 2-3 nama yang berlainan.

Mempunyai koleksi adik angkat sama banyak dengan jumlah kontinjen atlet Malaysia yang bertanding di Sukan Olimpik London 2012 (If you wonder how many Malaysian's Athlete in London, it's 30). Itupun entah betul adik angkat. Kot-kot, itu semua skandalnya.

Bermulut manis, pandai berkata-kata, bijak bermadah dan pandai memujuk. Jangan kamu ingat dia seorang yang romantik sebab mempunyai ciri-ciri di atas. Ada udang disebalik batu. Kata-kata madah dan romantik yang dia gunakan pada kamu adalah hasil ayat recycle dari ayat yang sama digunakan untuk tackle awek lain.

Sentiasa menjaga penampilannya, rambut sentiasa tersisir kemas, baju sentiasa bergosok tanpa ada satu kedut dan sentiasa wangi bermandikan sebotol perfume. Tapi jangan ingat dia berkemas untuk kamu. Sebenarnya dia berkemas untuk perempuan lain yang ditemui semasa enak ber-dating dengan kamu.

Lebih banyak memandang perempuan lain daripada menadang kamu semasa sedang dating. Bila kamu tanya, dia akan cakap, "Oh, itu kawan sekelas saya", "Itu sepupu saya" dan macam-macam saya lagilah.

Tapi biasanya, lelaki yang kaki perempuan ini akan jadi lelaki takut bini bila lepas berkahwin. Jadi, kalau kamu ada cita-cita menjadi permepuan yang dominan dalam perkahwinan, carilah lelaki jenis ini. Tapi mahu berendam air mata juga sepanjang proses percintaan nanti.


Jenis Kaki Politik

Dalam seminggu, mesti ada sekali dia ajak kamu ber-dating sambil pergi ceramah politik. Setiap benda yang dibualkan dengan kamu mesti nak dipolitikkan.

Kalau kamu menyokong parti lawan, memang boleh jadi perang besar. Habis segala fakta dan sejarah (yang entah betul entah tidak) dikoreknya. Kalau dia menyokong BN, memang dikutuknya Anwar Ibrahim sebagai peliwat dan ejen Yahudi. Kalau dia menyokong PR, memang dikutuknya Najib sebagai penghabis duit rakyat dan takut bini.

Buat masa sekarang, agak payah untuk kamu ajak dia berdating. Almaklumlah, dia sedang sibuk dengan persiapan pilihan raya walaupun dia hanyalah sekadar penyokong biasa tapi menyibuk macam dia yang nak bertanding nanti.

Dan setiap kali kamu call dia sekarang, pasti perbualan akan berakhir dengan soalan "Awak agak, bila tarikh pilihan raya nanti?"


Jenis Anak Ikan

Dalam usia baru berusia 20 tahun, balak kamu sudah mampu membawa kereta mewah berharga RM 100 ribu ke atas walaupun balak anda hanyalah seorang student semester ke-4. Yang paling pelik, dia bukannya datang dari keluarga yang kaya.

Segala pakaian dan barangan yang dipakai oleh balak kamu dari kasut sampailah ke hujung rambut, semuanya dari jenama yang mahal. Bila kamu tanya, "Dari mana awak dapat duit beli semua ni?". Dia akan tersenyum dan berkata, "Ada mak cik saya belanja."

Kawan-kawan perempuan balak kamu semuanya datang dari golongan lanjut usia dan sebaya dengan emak kamu dan semuanya mempunyai pangkat 'Datin' dipangkal nama. Malahan, pergaulan dan perbualan antara mereka agak 'mesra' untuk ditafsirkan sebagai pernbualan antara 'anak saudara dan mak cik'.

Bila kamu tanya, "Siapa tu?". Dia akan jawab, "Mak cik saya." Kamu tanya lagi, "Mak cik sebelah mak ke, sebelah ayah?". Dia akan jawab, "Mak cik jauh. Bau-bau bacang. Awak tak kenal."

Apa yang kamu tak tahu, balak kamu diperlakukan seperti buah bacang di ranjang datin-datin tersebut.


Jenis Metroseksual 

Juga dikenali sebagai lelaki metropolitan. Lelaki jenis ini biasanya sangat fashionable, up-to-date, menjaga hygiene dan penampilan diri, sering mengemaskan diri dan sewaktu dengannya.



Kata orang, lelaki jenis ini mempunyai perangai dan penampilan seperti gay, cuma dia masih suka kepada perempuan.

Kalau kamu pergi bershopping dengan dia, jangan berharaplah dia akan menolong kamu mengangkat beg-beg shopping kamu kerana dia sendiri bershopping tak ingat dunia. Silap-silap, kamu yang terpaksa menyerah kalah kepada dia.

Untung mendapat lelaki jenis ini ialah mereka akan menjadi teman kepada kamu ketika ingin pergi ke saloon, membuat facial, membuat manicure dan pedicure bersama... Banyak dapat luangkan masa bersama. Lelaki jenis ini juga amat memahami hati dan perasaan seorang perempuan.

Kelemahan lelaki ini adalah biasanya mereka amat mementingkan kesempurnaan. Kalau rambut yang disikat senget sikit, memang dia akan cuba sikat sampai tegak. Kalau tak berjaya, memang on the spot dia buat keputusan nak jumpa stylish.

Pesaing kamu apabila mahu mengurat lelaki jenis ini bukanlah datang dari kaum perempuan. Tapi dari kaum lelaki yang gay.


Jenis Gay

Kalau dia langsung tak pernah curi pandang amoi pakai skirt pendek paras peha atau awek Melayu yang mendedahkan cleavage ranum ketika keluar ber-dating dengan kamu, itu bukan setia tapi gay!

Kalau dia selalu berkata "Tough betul badan laki tu", "Jambu betul balak kawan awak tu" atau "Besar betul bontot balak tu" lebih kerap dari berkata "Licin sungguh peha amoi tu", "Besar betul breast awek tu" atau "Cutenya dia tu, macam Leah Dizon", itu bukannya dia setia. Tapi dia gay.


Jenis Lelaki Tangkap Gambar Dalam Toilet

Carilah lelaki lain. Lelaki jenis ni kalau kamu jumpa, bagi pelempang maut sebijik.


Ada yang aku tertinggal ke? Sila tulis dibahagian komen.

17 comments:

Anonymous said...

jenis lelaki anak mak? wujudkan lelaki jenis nie?

AinAin said...

yg last sekali tak boleh blah!..hahahahaha

Mikael Sahaja said...

Yang last tu macam lahanat perangai dia. Macam good good je lepas curi tab orang. Hahaha

yongpropaghandi said...

haha...ade lagi ke adik2 angkat skrg nih? rasa macam dah lama pupus je

N said...

Yang last photo tu, rumors kat FB dia curi tab orang. Lepas tu sakan bergambar dalam toilet, owner tab tu pulak transfer file dari dropbox found out unfamiliar photo. Jeng jeng jeng !

Amirul Idham said...

Diela Umyra:
Yes. :upa pulak dengan kategori tu

AInAIn:
Jangan lupa lempang kalau jumpa

yongpropaghandi:
dah tak de? Nampaknya budak-budak zaman sekarang dah hilang satu nikmat dunia. Nikmat ade ramai adik angkat ni, lain macam feel dia.

Mikael Sahaja & N:
Tahniah. Anda memang hantu FB sebab tahu kes ni. hehehe

aisino said...

macam mane pulak kalau jenis gamer? bukan nerd. jenis troublemaker, gamer @.@

adnzh said...

Jenis Gamer hang tertinggal.

hambaNya said...

hipster + rebel= ??

Anis Arina said...

Haish. Bf saya takde pun dalam list nie. Lelaki alpha agaknya dia. Hahaha.

Anis Arina said...

Haish. Bf saya takde pun dalam list nie. Lelaki alpha agaknya dia. Hahaha.

zakiah hanim said...

kalau sahabat saya ni dia.pemalu. biar nak bercakap tunduk je,dia anak sulung,kalau ada org usik dia nanti mak dia marah

zakiah hanim said...

kalau sahabat saya ni dia.pemalu. biar nak bercakap tunduk je,dia anak sulung,kalau ada org usik dia nanti mak dia marah

Unknown said...

pink karer plak tuh.. aww.. koser nyah

Unknown said...

aq ske yg neard n agme...sbb nmpk cmel...trutame skli klo die pkai speak mte

aurora said...

Jenis yg last tu klako.. tak bleh blah agege

aurora said...

Jenis yg last tu klako.. tak bleh blah agege