Friday, 8 March 2013

Cinta itu tak perlu sebab.

Kau suka ciri-ciri lelaki macam mana sebenarnya ni kalau nak jadikan bf?

Soalan ni memang entah berapa juta lemon kali lah orang tanya ke aku. Aku pun dah naik muak nak jawab. Kang kalau aku jawab kang takut kau cakap aku tak sedar diri. Pesen tak berpijak dibumi yang nyata. Padahal asalnya kau yang tanya soalan tu ke aku. Bodoh ke apa. Lagipun nama pun ciri-ciri lelaki idaman. Kau faham tak maksud idaman tu apa? Herh.

Dulu masa umur nak menginjak remaja, bila orang tanya soalan macamtu, fantasi aku kemain tinggi. Melayang jauh. Nak yang macamni, nak yang macamtu, nak begini, nak begitu. Amboi citarasa tak nak kalah. Macam beriya sangat boleh dapat. Kalau kata buat senarai ciri-ciri tu mau penuh satu kertas putih A4 80gsm. Pendek kata, kalau kau gabungkan semua karakteristik tu kau boleh dapat satu manusia yang serba sempurna luar dan dalam. Hah!

Tapi persoalannya kat sini, kau pasti ke kalau kau jumpa ciri-ciri idaman yang kau nak dekat seorang lelaki kau akan tangkap cintan leleh ke dia? Naaaahhh, ini yang aku cuba nak sampaikan.

Sementelah umur aku makin meningkat, aku kata umur aku meningkat, bukan makin tua. Kau kena faham tu. Aku observed orang sekeliling aku. Dari pengalaman orang dan pengalaman aku sendiri. Aku tak pasti sejauh mana kebenarannya, tapi ini yang aku nampak.


Love doesn't need reason. It speaks from the irrational wisdom of the heart.


Kau pernah dengar pepatah ni,


Saya tak perlukan sebab untuk sayang dan jatuh cinta dekat awak sebab apa yang saya tahu saya dah pun sayang dah jatuh cinta dekat awak.

Cehhhh, acah acah sweet pulak aku kan. Puii. Secara peribadi, aku setuju dengan penyataan tu. Kenapa?

Bila kau kata kau jatuh cinta sebab ciri-ciri dia, secara tak langsung itu menjadi salah satu sebab kenapa kau sayang ke dia. 'Saya jatuh cinta sebab dia seorang yang caring. Dia pandai mengambil hati saya. Bla bla bla'. Meh sini aku nak tanya, kalau dia takde semua ciri yang kau nak tu, kau tak sayang dia lah? Macam tu?

Mungkin itu salah satu penyebab kau boleh jadi sayang ke dia. Tapi itu cuma pendorong. Kita ni kekadang terlalu tertakluk dengan suatu terma yang orang kata sesuatu yang berlaku tu mesti bersebab. Sedar atau tak, cinta tu tak perlukan sebab. Ia satu prinsip berkecuali. Perasaan tu boleh datang dan pergi dengan cara tak diduga. Harini kau boleh kata kau benci lelaki macam ni, esok lusa tak mustahil kau boleh suka dekat lelaki yang kau kata kau benci ada perangai tu.

BINGO!

Tak perlu pergi jauh sampai nak analisis hubungan orang lain. Kau tengok pasangan kau sekarang. Kau lihat dengan telus. Apa dia ada ciri-ciri lelaki yang kau impikan selama ini?

Aku sendiri secara jujur tak ada ciri-ciri spesifik lelaki yang aku nak. Yang aku tahu, kalau aku sayang kat kau, maknanya aku sayang kau. Mohon jangan tanya kenapa. Kau mungkin tak dapat jawapan nanti. Sebab bila aku analisis balik ex aku sebelum ni semuanya takde pun ciri yang aku nak. Tapi boleh je aku suka diorang. Tak pelik ke? Dan sekarang aku dah tersuka dekat orang yang ada ciri-ciri aku benci nak mati. Lagi sekali aku hairan.

Tapi bagi aku, takde benda pun yang nak dipelikkan dalam soal cinta. Cinta tu kan buta.

2 comments:

nasya said...
This comment has been removed by the author.
Anonymous said...

setuju sangat...saya syg sgt kt awek sy tanpa sebab.