Monday 11 March 2013

Cinta?

Aku berjalan dilaluan yang sama setiap hari. Terserempak ibu yang sentiasa berpimpinan tangan dengan anak lelakinya, sekitar usia 5 tahun. Kemudian, seorang pakcik sekitar usia 40-an bersama anjing beliau, bersiar-siar menghirup udara pagi yang segar. Setiap hari, waktu yang sama, laluan yang sama dan orang yang sama. Cuma kadangkala, udara sedikit berubah, awan warnanya lain dan bila aku bangun lewat!

Aku gemar berjalan menundukkan wajah, sentiasa suka melihat kakiku melangkah daripada mendongak melihat langit. Tapi suatu hari, ada sesuatu yang lain. Ada seorang lelaki. Mungkin kau boleh agak dan rasa ini cliche. Cinta pandang pertama? Aku terjatuh dan seorang lelaki kacak datang membantu? Terlanggar bahu dan aku beranikan diri mendongak menatap wajah lelaki itu? Tiba-tiba hati berdebar-debar jantung dup dap dup dap?

Tapi, untuk seorang perempuan yang sudah hilang percaya pada cinta, cinta pandang pertama hanyalah mainan minda. Cinta pandang pertama hanyalah suatu stereotype apabila kita rasa tertarik pada seseorang pada pertempuan pertama. Terjatuh dan dibantu lelaki kacak hanyalah kebetulan dan nasib yang baik. Terlanggar bahu hanyalah perkara normal. Memberanikan diri mendongak bukanlah sesuatu yang asing bila kau langgar orang atau orang langgar kau atau mungkin juga kau langgar pokok.  Hati berdebar-debar jantung dup dap dup dap, aku anggap hyperbole, over exaggerated dan terlalu awal untuk ditafsirkan sebagai cinta.