Sunday 24 March 2013

Curang atau setia. Pilih satu.

"Bukan semua benda yang kau nak kat dunia ni kau akan dapat, kadang-kadang benda yang paling kau nak lah benda paling susah kau nak dapat." 

Orang kata senang je sebenarnya nak setia. Jaga hati, jaga mata, jaga nafsu. Semua tu dah jamin kesetiaan. Itu orang lah yang cakap, bukan aku. Tapi ramai orang salah. Kalau setia tu satu benda yang senang. Kenapa wujudnya perkataan curang? Sebab apa? Sila fikir guna akal bukan guna hati.

Ikut hati sendiri. Kalau aku tanya kau, kau, kau, dan kau. Semestinya kau akan mengaku kau setia. Betul tak? Macam mana setianya bintang pada bulan. Sibuk nak ikut cara bintang setia kat bulan. Bila tengah hangat bercinta, tak pun masa belum dapat. Bukan main "lautan api pun sanggup ku redah demi cinta ku padamu."  Amboi. Lautan neraka pun belum tentu lepas. Entah lepas ke tidak kan. Tak payah lah nak bermadah sangat. Geli. Puihhhhh.


Kalau aku tanya kau pasal setia. Mati-mati kau mesti akan kata, "mesti lah aku setia." Tapi kau tahu apa yang ada dalam hati orang lain? Tidak? Orang lain tahu apa yang ada dalam hati kau? Ya. Jawapannya juga tidak kan? Kadang-kadang kita sendiri tak pasti hati kita akan berubah ke tidak nanti. Inikan hati orang lain. Ye dak?

Memang semua orang boleh cakap, senang sangat untuk setia. Tapi bila nak tunai ikut cakap sendiri sebenarnya tak semua orang mampu buat. Apa yang aku boleh kata, "cakap tak kena bayar, memang semua orang boleh cakap. Kalau cakap tu kena bayar, kau mesti taknak cakap apa-apa."

Bukan aku nak kata aku curang, tak. Aku pun tak kata lah aku ni setia bagai nak rak. Sebab pada aku orang yang ye ye je cakap dia setia tu lah orang yang akan curang akhirnya. Nak buktikan diri setia bukan dengan main cakap je, buktikan dengan perbuatan. Kau cakap buat announcement kepoh sana sini kata kau setia pun tak guna juga kalau action tak ada. Apa yang kau patut buat adalah diam, tunjuk bukti. Jangan banyak cakap tapi haprak pun tak ada. Cakap lebih lebih, lastly sendiri yang curang. Takut nanti mati. Bukan mati sebab kena tetak, tapi akal mati sebab makan cakap sendiri.

Setia atau curang itu pilihan sendiri. Ikat sekuat mana, belum tentu tak lari. Lepas sejauh mana, belum tentu boleh kembali.

1 comment:

Mikael Sahaja said...

Nak setia bukan perkara mudah. Sebab itu setia itu kalau jadi makanan, rasanya sangat manis.