Friday 24 May 2013

Shh.. I Love You


Dear you,
I love you and I don’t expect any fucking respond.

Hari ni nampak kau lagi, gelak-gelak. Live your life to the fullest, aku sangaaat senang hati. Apa aku boleh buat? Tengok je lah. Everyday letak bekal kat atas meja kau, kau makan yeay. Tapi kau tak pernah kenal aku, tak sedar pun kewujudan aku. Mana mungkin boleh jatuh cinta kat aku. Nonono. Takpe, aku kuat.

Ramai perempuan suka kat kau, kau tahu tapi buat-buat tak tahu. At the same time, kau still baik dengan dorang. Boleh hangout jalan-jalan, makan-makan. Andaikata, hmm andaikata lah kau suka aku hikhik, macamana aku nak tolerate dengan jealous aku tuh. Andaikata.




Orang kata aku tunggu takdir. Tunggu takdir buat kerja dia, takut nak buat first step. Tapi kalau takdir tu takde antara aku and dia macamana pulak? Dah takdir kan, okay fine. Tapi at least biarlah dia kenal aku, tahu nama aku, senyum bila nampak aku. Orang suruh aku sendiri yang tegur dia, bagitahu dia betapa obsesnya aku kat dia. Kau ingat senang ke nak jadi muka tak malu. Yes, zaman berubah takde istilah perigi cari timba. Tapi dia pun bukan sebarangan orang yang aku boleh menonong confess.

Aku takut, takut semua impian indah aku hancur hanya sebab tindakan aku.

Enam tahun beb, enam tahun aku solo supersingle. Enam tahun tu lama, dia masih tak nampak aku. Aku tunggu, tapi sampai bila? Aku nak kenal dengan dia, tapi aku tak layak.

…………………………

The problem here is super-very -low-self-esteem. Belum cuba belum tahu. Orang macamnilah yang akan merugikan diri sendiri, hati sendiri yang makan hati. Kajian mendapati bila kita rasa tak layak untuk sesuatu, minda separa sedar (subconscious mind) akan men-sabotaj diri kita sendiri. Yes, kita mahukan perkara yang baik terjadi antara kita dengan dia, tapi disebabkan rasa tak percaya ni, kita akan cari jalan supaya hubungan tu hancur. Kau geleng kepala, tak mungkin bukan?

Tapi ini yang berlaku. Kau tak sedar. Bila kita jumpa someone yang cukup I mean almost sempurna based on your criteria, your subconscious mind akan bagi signal and tell you “aku tak layak untuk dia”. At the same time, you love him/her. Tanpa sedar kita akan tetiba jadi kuat marah, suka mengongkong, terlalu sensitif atau tetiba ignore kan dia. Kita tak perasan, tak sedar pon. For sure dia rimas dengan perangai annoying kau, dia akan tahan. Sampai satu masa, bila dia tak tahan memang buta-buta kau kena tinggal. Kau pulak mula salahkan dia atas perpisahan. Tak patut tak patut.

Perempuan, sebagai perempuan rasa malu kena tinggi. Baru orang hormat sebagai perempuan, baru orang pandang kau sebagai sesuatu yang berharga. Tak salah nak mula first step, boleh add dia kat facebook dulu. Mention-mention lah sikit kat twitter. Percaya pada diri dan tingkatkan motivasi. Dengan cara, jadi pandai jadi lawa jadi friendly tapi bukan untuk dia yang kau suka. Untuk diri kau sendiri. Jangan rasa low, jadi awesome baru dia nampak kewujudan kau.

Confess? Entah, aku tak tahu. Takut kena reject? Benda yang paling kau menyesal dalam hidup kau nanti adalah ketika waktu dah tepat tapi kau tak luahkan. The moment is right in front of you, but you get back and run out until you realize that you already out the door.

Kadangkala, bila kita dah letih menanti kita perlu mengejar.








13 comments:

Bukan Bidadari Awak ;) said...

secret admire ? like seriously you need to take one step ahead kot. takdir tu belakang cerita, yang penting kau ada usaha. Tuhan dah kata Dia takkan tolong hamba yang tak tolong diri sendiri.

Miss Anne said...

aku suka sorang boy nie..tapi dia taktau sayang aku kat dia banyak mana dah..hari2 aku harap dapat jumpa dia..walaupun aku tak sure dia dah berpunya ke belum tp aku tetap sayangkan dia..dia ada num fon aku tapi tak pernah sms even call pon..kadang2 rasa nak putus asa syg dia..

Pencinta Seni said...

yup...i am super-very -low-self-esteem..keep pushing people away...sigh...

biha ISMAIL said...

aku penah confess kat sesorg. tapi at last aku kena reject. sakit tapi puas sbb dah penat simpan perasaan syok sendiri tu.

Vanilla_ais said...

try je 1st step, bila sampai masanya confess,
as long as engko tak start, and as long as engko tak confes, kau akan stuck dekat satu tempat je smpai bila2, dia riject or friendzone engko? its ok sister, soon you will get over it and will find a new one, trust me.

Akira Natasha said...

aku ade masalah....boleh mintak tolong x?

aku mule suke kat sorang lelaki ni bile kami start keje in 1 team. dia layan aku x same mcm dia layan team yg lain (mungkin sbb diorg bini org kot)tp all team mmbr kate dia tu BF aku...ape2 diorg nak kat dia. diorg akan srh aku smpaikan kat dia. tp mmg pun sbb kalu diorg ckp sndr, pasti dia xkan buat punyer (ngada kan)after kami keje in 1 team, dia dah mula ajak aku start buat job luar (freelance) so byk jugak la mase dihabiskan be2.

skrg ni aku tgh fikir samaada haruskah aku bgth dia ape perasaan aku yg sebenarnya kat dia? or diam je? coz aku takut kene reject than persahabatan ni putus. aku syangkan persahabatan ni.

susah nak jumpe org sebaik dia zaman skrg ni, dia 39thn aku 29thn. dia bujang, aku single. tp komitmen dia terlalu byk tuk keluarga dia coz dia anak sulung pasal tu smpi la ni x kawin2.

baru2 ni aku ade bg hint true sms. aku text jal jja oppa. sarang hea (BM: slamat mlm abang. i luv u) but yg sedihnyer smpi arini dia x reply, x call aku. dah 3hr dah....

korang rase aku dah kene reject ke? huhuhuhu....

note:sorry la pnjg lebar pulak :)

Akira Natasha said...

aku lupe nak ckp yg dia slalu ajak aku lepak ngan kengkawan dia. ajak g kenduri kat surau umah dia. ajak g tmpt kerja dia (dia nak aku tahu kerja dia ni mcmne) boleh kate sume org yg jumpe kami akan kate kiteorg ni couple ke? nmpk mesra & chemistry itu kuat.

tp kiteorg menafikannya. kalu ngan kengkwn dia plak, dia akan kata aku ni GF kawan dia. tp org yg tanye td tu akan senyum2 kambing kat aku n dia.

memula tu aku ade jugak rase yg au ni perasan syok sndr kot.tp bila aku cite A to Z kat mak & BFF aku (2 org ni je yg tahu) diorg kate aku x bertepuk sebelah tangan. dia juga suke kat aku, tp xmau cakap.

so adakah aku kene mulakan dulu? ataupun aku sememangnya telah direject? (sprti cite aku pada commento aku yg sblm ni)

ni je yg aku leh story, aku xleh nak cite sume...takut korang bosan plak....huhuhu :)

tangQ ye kerana sudi baca commento aku & tangQ jugak pada org yg akan sudi bg pendapatnya nnt.

ZwarteZonnebloem said...

Hi Akira, hmm berat nih haha. Awak suka dia? Suka sangat-sangat? Jauh mana awak sanggup lari untuk dapatkan cinta tu? Awak suka dia sebab awak betul-betul suka dia ke ataupun sebab kawan-kawan awak suka kaitkan awak dengan dia? Or maybe sebab layanan dia pada awak?

Ada beberapa kemungkinan :
1. Dia suka awak, tp dia tak boleh suka awak. Maybe komitmen atau apa2 yang menghalang.
2. Dia suka awak dan dia perlukan awak seperti sahabat sejati. Watak awak spt bestfriend dia yg dia sangat sayang. Dia anggap awak sbg kawan.
3. Dia suka awak, dia nak tengok usaha awak mengejar cinta awak. Macam nak test lah.
4. Ada yang lain dalam hati dia. Awak hanya pengubat rindu je.

What to do? Saya pon tak tahu. Kalau saya, saya give up. Dr mata saya dia hanya perlukan saya sbg kawan. Tapi awak tak boleh give up haha. Berani? Awak cakap lah maybe ada orang nak masuk meminang awak. Enlighten, maybe. If dia macam menggelupur or diam, confess. If dia cakap "oh ya ke? Well, congrates", jangan confess, sila cari cinta lain.

Risiko? Tetap ada. Hidup tak semuanya mudah. Samada awak terus diam dan memendam perasaan or bagitahu kat dia and maybe give some affect to yr relationship.

Pilihan di tangan awak. Semoga berjaya :)

Akira Natasha said...

Thanks Ree's!

Sy suke bace komen awak ni...rase mcm kene tampar je...hehehhe...sungguh jujur. Apepun thanks ya, ia amat membantu! ;)

cipuding said...

saya juga

sudah setahun setengah pendam rasa

takut meluah

takut direject T__T

ZwarteZonnebloem said...

Tak salah meluah rasa. Hidup tanpa penyesalan umpama hidup tiada kesakitan.

Unknown said...

saya ponn penaa cmni . minat kt sorg laki ni . 8bulan simpan perasaan ni . mulaa2 mmg x berani tp beranikn diri jugak . baru2 ni gtau die yg suka die tp die anggap adik je . alhamdulillah at least die nk jugak b'kwn ngn saya lg .

Unknown said...

Umur saya 20, saya selalu ckp kat sesape je yg saya nak kawin umur 30. Masalah nye skrang saya dah 'aku dibius cintaa' bak kata maley goslow dan yusrie kru.... perasaan ni terusik pabila saya terjumpa dia setelah lebih 9 tahun dimna dulu saya selalu gaduh dgn dia tiap kali bila kitorang jumpa... maybe time tu budak lagi n tak rase pape..skrang bila dah tengok depan mata... waoww pipi tembam cikabom cikabom... memang test aku haha... then aku pon minta la no dia... bila dah dpt no aku tak wassap dia langsung tapi hati ni dok pikir kat dia je nih haih... kitorang ade wassap tapi wassap bila dia yg start wassap aku dulu... aku bukan tak nak contact dia dulu cuma diri ni rase mcm mengganggu je... aku ade nak ajak dia keluar(dating la) tapi aku tak reti bende ni semua... nak bawak tempat pulak tak tau... nnti bile dah jumpe tak tau nak ckp ape... senang cerite pening ar.. jadi ape yg perlu aq buat??? Tlong bagi la pendapat..