Monday 27 May 2013

Show Off


*Satu hari dalam keadaan matahari mencacak atas kepala lepas penat keluar masuk bank selesaikan urusan kerja, duduk dalam kereta untuk ambik nafas, ternampak satu couple berjalan berpeleseran dengan gaya yang nampak sangat bahagia*

Aku toleh kanan dam memandang  kepada orang yang sedang duduk di kerusi pemandu. Dia pulak pandang aku dengan muka tak faham.

Aku : Suka macam tu?
Dia : Entah. 
Aku : Kenapa entah?
Dia : *senyum pandang aku*
Aku : Kenapa senyum. Jawablah.
Dia : Siapa tak suka kena kepit. Tapi personally, tak suka macam tu. Show off gila.
Aku : Eleh, ye lettew.
Dia : Betullah *pukul bahu aku*

Pasangan show off. Mungkin sesuai lah kot tajuk yang aku bagi tu. Mesti engkorang kata aku jeles tak dapat camtu, tu yang meroyan up entry cenggini. Kesah pulak aku kan kau nak cakap apa.

Show off atau dalam erti kata lain suka menunjuk. Definisi menunjuk ni mungkin berbeza setiap orang. Ada yang anggap bila kau upload gambar lunch date dekat McD sambil minum Coke tu,menunjuk. Ada yang rasa bila kau berpeleseran manja dekat timeline twitter dengan pasangan kau tu, show off. Ada yang kata up entry pasal pakwe beli kan handbag baru pun nak mencapub. Blergh. Ada saje yang tak kena. 

Orang tua selalu cakap,

Macam mana kau tengok dia canang yang dia tu bahagia, macam tu jugak lah nanti dia bergaduh. Kecoh sekampung.

Tergelak jugak lah aku bila first time aku dengar ayat ni. Tapi ada betulnya jugak lah kekadang. Kalau biasa kau tengok diorang berkeliaran kat timeline, tetiba senyap takde ayat manis tu kau faham sendiri lah. Tetiba kang tweet bengang, tak pun sedih. Itu ada ampun lagi. Bantai yang keluar maki hamun. Semua pekung keluar. Dari dulu semanis madu, sekarang sepahit hempedu punya cerita keluar. Tengah bergolak lah tu gamaknya. Tunggu masa nak angkat senjata je.

Memang ada yang pesen suka lovey dovey dekat timeline, facebook semua. Kemain baby honey intan payung semua keluar. Sayang nau dekat pasangan. Semua orang duk tahu dia tengah bahagia. Sampai ada yang tweet or comment jeles ke dia sebab ada perfect relationship katanya. Tak ketinggalan jugak yang puji sebab sweet sangat dan beruntung dapat bf or gf cenggitu. Lepastu siap wish dapat marka dan relationship till jannah macam pasangan ni.

K.



Tak salah pun kalau nak bermanja dekat public. Serius tak salah. Itu hak kau. Kita tak boleh nak tutup mulut orang. Macam mana pun, apa pun yang kau buat ada je benda yang tak kena. Entah dengki, entah jeles. Cakap je lah kan. Tapi tu lah, nak cakap pun, kekadang kau pun over sangat. Bukan ke besederhana tu lebih baik. Simpan sendiri sudah. Macam kawan aku pernah cakap,

Aku tak suka nak show off. Biar orang tak tahu aku dengan siapa. At least orang tak kenal dan tak nampak siapa pasangan aku. Kalau tetiba jodoh tak panjang pun tak lah malu dengan orang keliling. Dan takdelah nampak aku ni jahat kalau tukar tukar pasangan pun sebab orang tak tahu! Haha.

Kau memang win doh. Kau win.

Mak aku selalu pesan jangan nak post sangat gambar dekat laman sosial. Nak ambik gambar banyak mana pun lantak lah. Simpan sendiri cukup. Kekadang macam kolot jugak mak aku ni sebab sekarang memang zaman orang share gambar apa. Tapi bila fikir balik, ada baiknya lah apa yang mak aku suruh buat. Cuma kekadang kita ni tergelincir jugak. Ter upload barang satu dua gambar ye dak. Kehkeh.

Ye lah macam ada sesetengah pasangan yang memang suka share gambar or lovey dovey in public. Aku tak kisah. Bila sikit-sikit aku suka lah tengok. Tapi bila banyak sangat kau sendiri faham. Sampai satu tahap aku rasa diorang memang confirm kahwin. Ikut hukum pun dah jatuh wajib kahwin tu. Tak payah cite banyak. Rasanya kalau bagi tok kadi, time tu jugak dia henjut tangan. Tapi tu lah orang kata, jodoh kita tak tahu. Tetiba putus. Tak ke rasa macam, err. Bukan korang memang tahap cinta mati ke? Kalau orang keliling pesen tak jahat mulut takpe. Dapat yang kaki padankan muka orang. Masuk muka dalam kain lah cerita dia.

Bila share gambar dan sesekali being sweet in public tu okay je. Nampak yang korang appreciate partner korang. Jujur dengan hubungan sebab korang tak sorok siapa partner korang. Cuma kekerapan tu yang kekadang orang pertikaikan. Tapi bila tak tunjuk pasangan kat public tu tak bermakna korang tak jujur dengan hubungan korang, tak yakin dengan hubungan tu. Tapi lebih kepada nak stay low profile. Kekadang bila kau simpan sikit atau dalam kata lain jadi mahal sikit tu bagus tau. Buat orang tertanya-tanya siapa pasangan kau. Bila kahwin pun orang teruja je tunggu nak tengok. Kalau dah semua kau tunjuk, orang dah tahu. Bukan lah tak teruja, tapi perasaan nak tahu dah berkurang.

Tapi macam mana pun terpulang dekat hak masing-masing. Pekak kan telinga buat je hal kita. Orang nak cakap apa pun lantak lah. Kang kalau ikut cakap orang keliling pun susah jugak. Kau biar je. Penat nanti berhentilah diorang tu. Habis cerita.

No comments: