Thursday 19 March 2015

Wahai kawan.

Hai kawan. Apa khabar?

Pejam celik, pejam celik dah hampir tiga tahun kita semua berkenalan dan belajar kat sini (mana-mana universiti awam atau swasta). Masa mula-mula kenal, ada yang berpasangan sama ada pakwe atau makwe. Namun, ada juga yang tak pernah bercinta malah ada yang langsung tak pernah terfikir untuk bercinta. Masing-masing dengan cerita masing-masing.

Begitu juga ceritanya dengan aku. Awal-awal aku dah set tak nak bercinta sebab tak nak fokus untuk belajar terpesong la (konon). Tapi nafsu remaja membuak-buak woi bila masuk universiti. Maklumlah makwe yang entah dari mana tiba-tiba boleh wujud kat tempat belajar. Mulalah rasa nak bercinta jugak.

Runtuh tugu imanku, sayang.

Aku sebenarnya tak reti nak tulis deep sangat. Dan aku tulis ni bukan nak cerita pasal aku. Tapi nak cerita tentang kita semua iaitu kawan.

Sudah tentu aku berkawan lebih ramai dan rapat dengan lelaki in real life berbanding perempuan. Hal ini demikian kerana ego atau perasaan malu serta rendah diri yang ada dalam diri ini (mungkin tipu). Kalau perempuan aku lebih menggunakan pendekatan laman sosial. Tapi memang seronoklah berkawan dengan kawan-kawan kita sebab masing-masing perangai macam orang gila pun ada kan? Tak kira lelaki atau perempuan, pengkid atau pondan, gay atau lesbo, masing-masing tetap ada kegilaan dan unik. Walaupun gila-gila tapi hati mekar berbunga.

Perkara biasa bila sebut pasal berkawan dalam kalangan pelajar universiti ni memang tak lari dan mesti ada walau sekelumit perasaan untuk bercinta sesama kawan sekelas, betul atau tidak? Bagi aku betul, berdasarkan pengalaman yang dilalui. Maka bermulalah drama cinta sang dara dan teruna memadu cinta yang mula mekar bersaksikan kawan-kawan sekelas yang lain. Susah untuk menipu kalau cinta kampus kerana pada akhirnya akan terbongkar juga hubungan tersebut. Kalau tak terbongkar pun mesti ada ‘detektif’ yang menyiasat lalu membongkarkan. Memang tak boleh lari.

Selain itu, ada juga yang bercinta atas dasar rekomen dan galakan dari kawan-kawan. Kategori ni aku susah sikit nak definisi sebagai aktiviti yang baik atau buruk. Orang yang memang tak tahu menahu tentang percintaan seperti dipaksa untuk bercinta. Ibarat mak bapak yang dah aturkan perkahwinan anak mereka. Tapi atas dasar galakan tadi, maka bercintalah dua insan tersebut atas pengaruh dan rekomen kawan-kawan. Ibarat kahwin dahulu baru bercinta kerana mak bapak yang paksa.

Akhir sekali, aku nak juga sentuh pasal percintaan yang telah merenggangkan hubungan sesama kawan. Mengikut pemerhatian aku dan mungkin anda juga perasan, kawan-kawan yang bercinta ini akan lebih mengutamakan pasangan mereka berbanding kita yang terlebih dahulu mengenali mereka. Mungkin isi ini berbaur kekecewaan tetapi harus diakui kebenarannya. HAHA Bagi aku, kalau pasangan mereka yang betul-betul memberi motivasi dan semangat untuk mereka belajar memang aku tak kisah. Tapi kalau sampai pasangan mereka yang mengawal tingkah laku mereka sehingga nak ajak lepak sekaki pun payah, memang parah dah.

Jadi, aku nak pesan kepada diri aku sendiri. Bercinta biarlah berpada-pada kalau masa belajar ni sebab ada banyak kerja lagi kena buat. Untuk peringatan aku sendiri jugak, masa bercinta memang tak boleh nak lari dari ego dan hipokrit terhadap diri sendiri.


Sekian, dari kawan untuk kawan.

No comments: