Wednesday 27 November 2013

#Confession 43 : A True Love

Siapa sangka, sudah hampir dua puluh satu tahun hidup bersama, begini jadinya. Siapa sangka, jika dahulu bersumpah janji setia tidak akan berubah cinta, sekarang bermula tragedi sengketa. Siapa sangka, jika dahulu dua tubuh bersatu dengan percambahan harapan, kini yang terhasil diludah dengan hina. 

Malam yang biasanya tenang menjadi bising dengan bunyi deraian kaca yang pecah. Jiran yang prihatin di sebelah sudah sibuk menjenguk dari luar tingkap, mat rempit yang kebiasaannya selamba melepak di bawah tiang lampu simpang jalan sudah kelam kabut pulang ke rumah. Malam yang biasanya tenang, kini penuh dengan teriak tiga suara penuh sedih, penyesalan, benci dan kecewa.

Tubuh Sarah terduduk menggigil menahan marah. Dalam sesaat kesedaran yang mampu dicapai, bagai malaikat memberi hembusan terakhir pada iman dalam dada, Sarah cuba-cuba mengucap panjang di dalam hati. Dipejamkan mata yang pedih dengan rembesan air mata yang tidak berhenti keluar dari tadi. Serpihan pasu yang pecah bersepah di sebelah kiri, kepingan kaca cermin yang ditumbuk sebentar tadi ada yang masih tertusuk di tangan kanan. Seretan darah merah ada di mana-mana, diselangi bunyi tangisan ibu Sarah sambil menyuruhnya bertenang dengan pelukan erat, teguh menjadi benteng pemisah antara Sarah dan abahnya.

" I've tried everything I could, Abah, I've tried! You didn't listen, you didn't see! You are blind, Abah, blind! ", kata Sarah dalam esak tangis, dikumpul segala kekuatan agar kaki bisa berdiri, mata biar melihat muka Abah. Harapan Sarah agar Abah boleh memahami. Harapan Sarah agar Abah, sebagai yang tua, boleh menenangkan pertengkaran yang semakin panas.

" You non-stop mahu salahkan orang aja, that's your problem, did you know that?! I gave up on you, Sarah! Kau memang anak derhaka! ", balas Abah. 

" And I hate you! I hate you! ", jerit Abah, tepat ke muka Sarah lalu bingkas keluar dari bilik yang menjadi saksi kesemua luahan hati yang tersimpan. 

Memanglah dicincang air tak akan putus, 
tapi...itulah, setelah hampir dua puluh satu tahun bersama, 
siapa sangka? Kan?

* * * * * * * * * *

Suasana di Tingkat 4, Hospital Kuala Lumpur sangat sejuk dan ini sudah masuk minggu kedua Sarah datang ke sini, ke Klinik Psikiatri dan Kesihatan Mental. Pertama kali datang ke situ, walaupun ada lah beberapa pesakit yang berada di ruang menunggu, tapi atmosfera yang wujud sangat sunyi. Sangat menyeramkan di pandangan mata orang, tapi selesa bagi Sarah. Tiada gangguan, tiada bunyi bising yang bingit atau suara perbualan lantang seperti di tingkat lain. 

Selesai berjumpa dengan Dr Chong dan mengambil ubat seperti biasa, Sarah menuju ke kafeteria ditemani Abahnya. Tanpa kata, tanpa perbualan, tanpa pertanyaan, kedua mereka cepat-cepat menghabiskan makanan tanpa bicara. Satu biji pil anti-depressant, dan satu biji pil mood stabilizer ditelan Sarah dengan satu tegukan air suam. Dan kemudian, kedua mereka akan pulang, Sarah akan terus memerap di dalam bilik, dan kedua ibu bapanya di luar. Masing-masing ego, masing-masing diam, masing-masing tidak mengendahkan antara satu sama lain. 

Tapi hari ini, hari yang berbeza buat mereka berdua. Perjumpaan dengan Dr. Chong berakhir awal, sebelum pukul 11.30 sudah selesai. Dalam perjalanan pulang, Sarah melihat jalan yang dilalui mereka berdua lain dari biasa tapi dek kerana takut mahu memulakan bicara, Sarah diamkan aja. Sarah pejamkan mata berpura-pura tidur.



Tidak lama kemudian, kereta mereka memasuki ruang parking Selayang Capitol. Kelihatannya memang tiada orang langsung, memang sudah usang. Tidak ramai anak muda yang tahu di sini ada panggung wayang, Lotus Five Star kalau tak silap namanya. " Dulu masa tengok wayang first time dengan Abah, tengok di sini lah. Cerita Transformer. " teringat Sarah dalam hati. Apabila selesai parking dan enjin dimatikan, kedua mata Sarah sudah celik sepenuhnya. Excited to the max.

" Abah, kenapa kita pergi sini? ", tanya Sarah sambil membetulkan pin tudung, terkejar mengikuti langkah Abahnya yang besar dan pantas. Terkial-kial sambil membetulkan beg.

" Kau haritu cakap nak tengok The Hurry Games kan? Cepat lah sikit, show pukul 12. ", balas Abah, konfiden tanpa berpaling ke belakang walau seinci.

The Hurry Games? Sejak bila pulak ada movie nama The Hurry Games ni...Eh jap.

" Hahahahahaha! Sejak bila pulak cerita tu nama dia The Hurry Games! The Hunger Games lah Abah! ", balas Sarah sambil ketawa besar. Satu garis senyuman lebar terukir di muka Sarah sambil berlari anak menuju mendapatkan Abah yang berada di kaunter tiket.

Dan ketika itu Sarah sedar, erti cinta yang sebenarnya. Dua puluh satu tahun hidup bersama bukan bermakna hidup bergembira setiap masa. Sedangkan lidah sendiri pun tergigit, sedangkan keluarga pun yang mengalir sama darah dan sama keturunan pun akan berantakan, apatah lagi cinta dua insan yang biasa. 

True love means you don't have to be sorry for what you did, but rather you make up for the mistakes that you did. True love doesn't stand on love only, but it also involves both partner being supportive, understanding and forgiving. Memanglah ego manusia kesemuanya besar belaka, but would you sacrifice your relationship just to feed your pride?

Sayangi Abah, sayangi semua :)

2 comments:

EH said...

the hunger games the hungry games? :) (y)

zaffe said...

Jilaka jugak ni aku pun baru perasan kahkahkah! Terima kasih! :D