Friday 17 January 2014

Orang Tengah

Untuk menjadi yang tengah itu bukan satu benda yang mudah. Kalau tak teguh, kau boleh hanyut sama dalam emosi yang dicipta. Mental jugak kena kukuh, atau kau akan sama kalah dengan arus deras.

Tengah dalam kalangan yang bahagia tu mungkin agak mudah. Sebab paling kuat kau cuma perlu tadah telinga dan terus senyum untuk menyokong keadaan bahagia kedua belah pihak. Tokok tambah dengan senda gurau seenak rasa kasi dia lebih berbunga dan kerja kau siap. Tak perlu letak banyak tenaga untuk duduk di tengah. Orang dalam keadaan bahagia, usah dipeduli.

Tapi berdiri antara yang sedang bergolak itu, sukar. Kau perlu bersifat neutral dan berdiri atas garisan yang mana tak boleh lebih ke kiri atau ke kanan. Sama ada sempadan yang kau sendiri bina, atau kedua pihak yang buatkan. Lebih sukar, kalau yang kiri itu kawan, kanan jugak kawan.

 *Mengeluh*

Tenaga dan usaha tu memang kena letak lebih sikit, oh tak, banyak. Sebab untuk dengar daripada dua pihak yang sedang saling menyalahkan yang lain atau menyalahkan diri sendiri tu kau kena kuat. Kau kena berada dalam keadaan yang rasional dan adil. Jangan judge apa-apa setiap kali kedua-dua bersuara. Sebab once kau dah start judge, apa yang kau cakap kemudianya akan dipengaruh dengan apa yang kau dah fikir masa awal tadi. Bila kau dah terpengaruh, macam mana kau nak kekal neutral sedangkan kau dah berat sebelah?

Kau kena cakap kanan salah, kalau dia salah.
Kau kena cakap kiri salah, kalau memang dia yang salah.

Keadaan yang membabitkan emosi ni memang susah sikit nak handle. Kiri cakap macamni, kanan cakap macamtu. Apa yang diorang cakap, kau kena digest sebaik mungkin sebab bila diorang mintak pendapat kau, kau boleh bagi solution. Bukan tambah masalah.

Sebelum masuk fasa dipersalah, kau akan dicurigai terlebih dahulu. Yang mana keadaan ini adalah sangat biasa. Tak mustahil sebab dalam sedar atau tidak, kau rapat dengan kedua pihak. Untuk pihak yang sama jantina denga kau haruslah rasa tak selamat. Kedudukan seakan goyah. Rasa tercabar. Asalnya kau bukan saingan, kini dianggap saingan sengit. Bila dalam hal ni, aku sarankan kau tenang dan terus steady. Sebab macam aku cakap awal tadi, keadaan tengah tegang. Benda yang wujud serba tak kena.

Satu benda lain yang kau kena tahu adalah kadang-kadang secara tak disengajakan, kau akan dipersalah untuk sesetengah keadaan. Lagi sekali, biasalah. Dalam hal macam ni, apa kau buat pun akan nampak serba tak kena. Kau step in dalam masalah orang, so kau jangan ingat kau akan terlepas dari masalah. Har har har. Walau seribu kali cakap pun apa tujuan dan niat asal kau, still akan kena blame.

 Aku nak cakap kau ni, takpe. Takpe. Take a chill pill.



Kalau kau pesen tak kental, aku sarankan kau jauhkan diri dari menjadi orang tengah. Kalau ada pengalaman, takpe, proceed. Sebab selain possibility untuk dipersalahkan orang yang terlibat dalam hubungan, kau jugak akan terima persepsi buruk dari orang luar. Kenapa? Kalau orang luar tengok hubungan tu bermasalah, kau duduk tengah, kau ingat orang nak percaya kau tukang nak jadi crying shoulder atau mulia sikit nak jernihkan keadaan? Orang akan kata kau nak ambik kesempatan. Apa orang Melayu kata tu, menangguk di air yang keruh. Padahal orang luar tak tahu ni apa masalah akar umbi dalam circle tu. Kalau tak kena gaya, nama kau pulak naik dari bibir ke bibir sebab jadi orang ketiga. Hah!

Bila jadi orang tengah, of course kau dapat cerita keseluruhan. Dan walau keadaan keliling seolah mendesak kau untuk bukak mulut mempertahankan kedudukan kau, aku ingatkan kau lagi sekali, jangan. Cerita yang kau terima, biar simpan kat situ. Apa orang lain yang luar dari circle tu nak fikir pasal kau, persetankan je. Biar orang luar tahu dari orang lain secara sendiri. Kredibiliti kau perlu dijaga. Seronok jugak kekadang bila tengok orang luar telan balik apa diorang kata pasal kau sebab salah. Kakaka.

So, amacam. Ready tak, ready tak? Amaran keras dari saya yang berpengalaman sebanyak beberapa kali dan selalu di black list oleh para gadis serta menerima cacian dari rakyat marhaen keliling dek tak tahu hal sebenar, jangan libatkan diri dalam industri ni kalau tak kental. Chow!

No comments: