Monday 1 December 2014

Saling menjauh, bukan jalan penyelesaian.

 Aku tak rasa bila kita ada masalah kita perlu melarikan diri daripada orang yang kita rapat, dan aku tak rasa kau patut malu untuk ceritakan pada someone yang kau rasa kau percaya gila-gila untuk kau menjadi diri kau sendiri untuk luahkan perasaan, dan aku tak rasa meski dia tak dapat selesaikan dia boleh jadi pendengar yang terbaik. Aku tak rasa dengan perangai buruk aku ni aku mampu membahagiakan orang sekeliling aku dan aku tak rasa aku mampu menjaga hati sekeliling manusia yang berada dekat dengan aku dengan sebaiknya. Kau rasa?

 Setiap hari, mesti kau akan fikirkan masalah dan cara penyelesaiannya. Tapi kau jumpa atau kau masih mencari? Bagi aku pencarian itu sudah lama dan yang kau mahu adalah jawapan. Bila kau ada jawapan, aku tak rasa jawapan itu tepat pada kau dan kau akan terus mencari. Tak letih ke?

 Sama juga bila kau bercinta, macam biasa i love you i miss you. Perkataan yang sama kau ucapkan cuma pada orang-orang yang berbeza. Dan bergaduh pasal tak menjaga hati, curang, keluar dengan orang lain dan putuskan hubungan. Apa yang kau nakkan dalam sebuah hubungan sebenarnya? Think.

 Aku tak rasa kau cukup bersedia menerima seseorang itu dalam hidup kau kalau setiap kali berselisih faham kau nak judged satu sama lain. Dan bagi aku salah seorang akan mengalah sebab nak selamatkan hubungan. Kau rasa sampai bila seseorang tu nak memendam rasa dan berkorban untuk orang yang tersayang?

 Misalnya setiap kali kau menjalinkan hubungan dengan orang baru. Kau pasti orang baru tu akan bagi nafas baru dalam hubungan yang kau cipta? Atau sekadar kau dengar cakap aku dan aku dengar cakap kau, dan bagi aku peranan kepercayaan dalam hubungan tu tiada. 

 Dan setiap kali gagalnya dalam bercinta kau akan guna cara yang sama dan salahkan pasangan kau demi nak menegakkan sesuatu keadilan yang entah celah mana kau nak buktikan?

 Cinta itu give and take. Bila aku cakap benda macam ni tak ramai orang boleh buat melainkan menyeksa perasaan pasangan iaitu menyakiti, membalas supaya dia rasa apa yang kita rasa dan so on. Maksud so on ni banyak kalau nak ikutkan. Jadi hargai pasangan anda, sebab penyesalan selalu berada pada............akhir sekali.


Embun Karina Abdullah.

No comments: