Saturday 6 December 2014

Beri aku ruang.

 Hai? Masih belum terlewat untuk aku ucapkan selamat malam? Kipas aku pasang kuat, muzik aku pasang menderu bagi memenuhkan ruang berkotak--iaitu bilik tidur. Seperti malam sebelum ini selepas ini dan akan mendatang, aku kecewa. Aku benar kecewa dengan kewujudan perkataan kecewa ini. Benar.

 Beri aku ruang, aku tak pernah meminta apapun, jika bila aku meminta ruang pada sekeliling manusia yang ada, tolong berikan. Aku memerlukan ruang. Aku keletihan, untuk yang keberapa kali> Entah, masih tiada jawapan atupun kemahuan itu hanya mahu berdiam, berdiam itu lebih baik atau pandangan mata ini terlalu liar memerhatikan gelagat manusia dan manusia? Tuhan, oleh itu butakan mata aku.

 Nafas terasa sempit, udara pula sudah tercemar untuk merasakan udara yang segar, serasa hati ditujah kuat oleh pisau, cuma tak tertoreh, mungkin latanya hanya tempat kediaman parut sahaja. Jadi malam, aku terlalu kecewa denganmu.



Bila di-fikirkan semula,
Aku rasa semua ini sia-sia,
Merindu pada yang bukan pemiliknya,
Kemudian rasa sarat terseksa-merana,
Sedang tiada yang peduli apa yang kita miliki cuma “air mata.”

Aku faham.
--apa yang kau faham?
--aku terlalu faham akan soal hati.
--kau sudah cukup sifat untuk mengerti?
--ya,kerna itu hati aku senang memberi-di-curi-di-tinggal pergi.
--mudahnya?
--tiada yang mudah untuk sebuah kebahagiaan.
--kau terlalu mengejar.
--aku berjalan tanpa menoleh ke-belakang.


“Rindu itu terlalu asyik,seperti gula-gula kapas yang manis,di-makan lidah rasa seperti di-sula begitu juga rindu—yang di-sangkut pada dahanan—ingin di-cabut namun lena terbenam.”
 

 

No comments: