Saturday 15 June 2013

Sakit



Sakit.   

Satu benda yang semua orang akan rasa. Tipu lah kalau kau kata kau tak pernah rasa. Paling lopek pun mesti sekali pernah rasa macam mana rasa kena tikam jiwa. Bila rasa sakit rasa nak penerajang orang pun ada. Kan?

Sakit ni sebenarnya satu rasa yang gila. Sakit yang kekadang datang tanpa kau cari atau kekadang tak ada tapi kau yang cari sakit sendiri. Masa sakit tu lah kita nak tahu siapa yang selalu ada dengan kita. Masa sakit tu lah kita nak tahu siapa yang pedulikan kita. Masa sakit tu semua rasa kita nak luah. Remuk rendam, kecewa lara, semua kita luah, semua kita rasa. Bila sakit, rasa macam satu hari suntuk tak cukup masa kita nak menangis meratap bagai gila. Rasa macam satu hari tu patut ada 48jam atau selebihnya. 

Nak nangis orang kata habiskan masa satu hari. Kena nangis lama-lama sampai puas hati. Tapi kalau satu hari pun rasa tak cukup macam mana? Kemana lagi nak lari?   

Kekadang bila kau sakit. Kau mesti cari semua orang yang kau ada. Luah semua benda, luah semua sakit dalam jiwa. Kau minta pendapat, kau minta nasihat. Orang yang betul peduli akan betul-betul pujuk kau sampai tangis kau berhenti. Bagi nasihat itu ini. Kau dengar, kau iyakan tapi dalam hati kau taknak tahu pun apa nasihat orang lain. Kau berdebat itu ini dengan orang yang jadi tempat kau meluahkan perasaan. Semua rahsia, semua rasa keluar tanpa disangka. 

Bertalu-talu nasihat kawan kau lemparkan. Kau ambil, kau dengar tapi lepas itu kau buang ke laut. Kau buat pekak, buat buta tuli. Kau ikut kata hati kau sendiri. Sebab pada kau, apa yang kau fikir je yang betul. Sebab pada kau, kawan kau tak rasa apa kau rasa. Kau yang rasa dan kau je yang ada hak nak buat apa yang kau nak. Orang susah payah bagi cadangan nak jauhkan kau dari rasa sakit hati, tapi kau degil nak hadap sakit sendiri. Bila sakit kau mengadu itu ini kat semua orang. Ingat semua orang suka dengar cerita sama berkali-kali?   

Ibarat kau cuba belajar menunggang basikal. Kau mula kayuh, kau jatuh. Luka berdarah, kau rasa sakitnya. Tapi kau bangun balik, naik atas basikal dan kayuh sampai habis. Mak kau kata sudahlah. Nanti bertambah luka. Tapi kau degil, kau buat pekak telinga. Kau kayuh juga. Sebab kau tahu, satu rasa yang puas kau akan dapat bila kau dah berjaya kuasai basikal tu. Kau dah berjaya tunggang. Kau rasa puas bila kau boleh depa tangan sambil kaki kayuh pedal.   

"Nak rasa bahagia kena rasa dulu sakitnya."

Itu contoh sakit yang kau cari sendiri. Kau tahu sakit tu ada punca. Punca datangnya dari mana. Tapi kau tetap dekat dengan punca. Hadap rasa sakit yang buat kau jadi gila. Kau butakan mata, kau matikan rasa. Sebab kau rasa bila semua sakit tu dah reda kau akan temu bahagia. Tapi kau yakin bahagia tu akan ada? Kalau bahagia tu cuma angan-angan yang sia-sia macam mana?   

Berbaloi ke kau cari sakit sendiri kalau kau sendiri tak pasti bila tarikh luputnya? Takkan kau nak hadap sakit tu sampai mati? Konon berharap kau akan bahagia satu hari nanti?

No comments: