Wednesday 3 December 2014

Kematangan dalam bercinta.

 Matang, apa yang kau boleh agak dan jangka dengan perkataan yang ada enam huruf tu? Manusia dilahirkan sebagai seorang yang mempunyai hati dan perasaan. Tak semua bila bercinta boleh fikir pakai otak. Kebanyakkan mereka suka mendengar kata hati iaitu naluri. Percaya pada naluri tu tak salah. Tapi yang salah sebab tak guna otak yang Tuhan anugerah. Pikir pakai hati boleh jadi buta. Bila pikir guna otak, segala ilusi delusi kau boleh rasionalkan. Tak payah rasa bukan-bukan.

 Budak sekolah pun dah pandai bercinta sekarang, tak payah ajar dorang tahu. Idola dorang pulak siapa? Engkorang semua lah. Haa. Jadi antara contoh yang baik atau tidak itu terpulang bagi mereka yang berperanan menjadi pencinta atau yang sedang dicintai. Paham eh?

 Cara nak handle sebuah hubungan tu kena ada skill jugak. Nak harap benda nak datang secara nature tu payah jugak adik abang kakak bero sis aney. Masa itulah antara berkeyakinan atau tidak akan timbul dan layaknya kau terhadap pasangan kau akan ditolak-bandingkan.

 Pasangan anda atau anda sendiri tak suka bila benda dah past nak diungkit balik. Bumi ni berputar, tapi kalau asyik mengenang zaman lapuk tu sampai bila? Hari tahun berganti. Ubah mana yang perlu, perbaiki mana yang rosak. Ambil masa yang ada dengan mengenal pasangan. Setiap orang itu berbeza tak sama. Jadi cara layanan juga perlu diambil peranan. Bukan sekadar "ada" saja. Paham eh?

 Pandang wajah pasangan anda sepertimana kali pertama anda pandang dia masa jatuh cinta dulu, ni bila gaduh sikit terus benci. Aku sarankan bila kau rasa nak marah pasangan kau tu, kau ambil nafas dan cuba flashback kenangan manis ke saat indah ke baca text dia yang sweet ke hape ke, jangan cepat marah dan melenting. Bagi aku, beruntunglah siapa yang bercinta dengan aku, sebab kalau bergaduh tu kalau boleh aku nak elakkan.

 Cinta itu mahal harganya, yang menjadi murah bila orang mengambil mudah. Cuba selami hati seseorang dengan sedalamnya. Cinta mana yang tak sakit bero sis abang adik aney. Okay itu je. Paham eh?

Selamat malam.

Embun Karina Abdullah.

1 comment:

Mikael Sahaja said...

Cinta memang mana ada yang tak sakit.

Tapi kalau dah hari hari sakit sambil pegang pisau yang menikam supaya tak tusuk lebih dalam dengan senyuman dan ungkapan "Aku ok", itu masih hendak dipertimbangkan ke?