Saturday 6 April 2013

Bicara Diam


Pernah kau berhenti sekejap dan berfikir, segala hati yang baik dan lembut itu kadang kadang adalah yang paling keras, paling tabah dan paling kuat kerana bisa lagi menghadap dan tidak memaling pergi dari apa yang membuatkan ia berdarah?

Pernah kau berhenti dan berfikir, dalam setiap pengorbanan, ikhlas adalah suatu yang perit dan kadang kadang diam itu menjadi tanda bahawa terpaksa adalah sebab kenapa diri rela menikam hati sendiri dari hati yang lain?

Pernah kau berhenti dan berfikir, dalam setiap kata dan senyum yang aku luahkan, penuh dengan pengharapan moga moga kau nampak betapa aku sakit untuk mengukir ketawa agar hati kau tidak gundah gulana?

Pernah kau berhenti dan berfikir, atas dasar apa aku sanggup merendah diri dan meletakkan harga hati ini jauh lebih rendah , agar kau bisa membeli ?

Pernah kau berhenti dan berfikir , dalam diam aku juga berbicara dengan lantang, berteriak dengan kuat, bahawa aku tidak kuat. Bukan kau sahaja yang lemah, aku juga lemah , tapi harus diam kerana lemahnya aku harus tidak ditunjukkan agar kau senantiasa kuat.

Pernah kau berhenti dan berfikir, yang terbaik itu sentiasa ada, tapi bukankah yang membahagiakan juga adalah yang terbaik? Bahawa pilihan itu adalah satu kompetisi yang begitu kejam?

Tapi kata hati , semua soalan jawapannya ada pada hati . Benda yang benar itu senantiasa ada, senantiasa wujud di depan mata. Sanggup atau tidak sanggup sahaja yang membezakan. Seribu tahun itu sekejap, mungkin pada hati yang bersambut , tapi bagi hati yang menunggu? 

Bagai menelan arang hitam, ditelan panas , diluah melekat di lidah .


1 comment:

Zura...ItuAku... said...

ya...semuanya ada pada hati...tapi sama ke rasa yang dia rasa n aku rasa...mana mungkin..