Thursday 18 April 2013

Menjaja Mimpi




Dalam Inception, Cobb ada kata “you never really remember the beginning of a dream, do you? You always wind up right in the middle of what's going on.” 

Kau tak pernah ingat permulaan sebuah mimpi kan? Macam nilah kot cara aku jumpa kau, macam mimpi. Aku tak ingat clearly pun macam mana, rasanya masa tu kita terlepak sama, tengok bola sama. Aku tengok muka kau masa tu, rasa macam familiar, macam pernah dengar kawan-kawan aku cakap pasal kau, dengar cerita kau ni lejen apa semua. Cream of the croplah orang putih kata.

Ntah macam mana, lepas tu kita boleh get along, sembang late night dekat Facebook, dekat Twitter. Daripada situ heh timbul satu ‘rasa’. Sumpah jujur kau bukan type aku, dan aku pun tak pernah sangka aku boleh terjatuh sampai macam ni, kawan-kawan aku pun dah start rasa pelik sebab sumpah jujur aku tak pernah rasa camni. Dulu aku takdenya nak reply text orang, tapi sebab kau tetiba rajin text. Dulu topup kalau boleh memang taknak topup, tapi sebab kau balance kat CIMB Clicks tu makin susut. Dulu gambar profile picture kat Facebook dengan Twitter tiap-tiap minggu aku tukar tapi lepas letak gambar kita dua takde pulak aku rasa nak tukar, kalau nak tukar pun still gambar kita dualah tapi. Maybe tu kot meaning sayang, entahlah aku pun mana reti sangat benda-benda camni tapi serius betul, ya aku sayang.

Bila aku cakap ‘I miss you’, kau pun cakap ‘I miss you too.’ Bila aku bagi lagu, kau pun bagi lagu kat aku jugak. Tu dah macam jadi our thing, our own little thing sampai aku buat mixtape khas untuk kau. Kita pergi mana-mana event pun dua-dua je sampai naik panas telinga dengar orang cakap kita ni couple. Panas sebab blushing, bukan sebab tak suka. 

Kau ni pun kalau merajuk bukan main, sampai taknak cakap dengan aku sebulan, kawan-kawan aku kata macam dah terbalik dah role kita; macam aku ni lelaki kau ni perempuan sebab apa-apa pun mesti kau yang tarik muka dulu. Heh aku gelak jelah sebab memang betul pun, kau buat kat aku benda sama aku tak kata apa pun, kalau aku buat kat kau taknak reply text, IM semua. Sebab gaduh memang semua taknak bodoh lagi pulak dah tu. Tapi nanti kau call aku bila dah reda merajuk kau tu, kata ‘I miss you.’ Haih mana tak cair bro, sekuat mana pun hati perempuan kalau lelaki yang dia suka cakap camtu mesti jantung tiba-tiba bergerak lagi laju.

Taaaapi, rindu-rindu kau pun kau kata aku ni khunsa, buat jadi bahan dengan kawan-kawan kau macam aku takde perasaan. Rasa macam hati kena hempap dengan trak 8 tan lepastu kena gilis dengan streamroller. Aku confuselah gila, kita ni apa aku ni still dalam brozone ke macam mana ni. Kawan-kawan aku kata macamlah kau tu hensem sangat nak kata aku macam tu nak kata ada rupa taklah sangat. Aku diam je, mampu gelak je kena cover tahan sedih. Benda ni dah jadi macam cycle, harini kau layan aku macam aku ni the only girl yang ada dalam paksi hidup kau lepastu esoknya pulak kau layan aku macam stranger pulak. Aku rasa macam dalam ruang limbo yang tak ada hujung. Malaslah, penat nak fikir pasal kau buat sakit otak buat sakit hati perangai kalah perempuan meroyan.

Suatu hari, aku dapat tau ada housemate baru nak masuk rumah. Aku kenal dia sebab dia pun 'kawan’ kau jugak. Aku kata ‘kawan’ sebab aku tau, aku kenal cara pandangan dia kat kau. Sebab aku pun pandang kau macam tu jugak. Masa hari dia pindah masuk, aku rasa macam jantung aku nak terhenti. Aku nampak kau tengah tolong dia angkat kotak-kotak, tapi bukan tu yang buat jantung aku terhenti. Kau senyum kat aku masa tu; “Hai!” kau kata dengan riak muka biasa kau, tapi bukan tu yang buat jantung aku terhenti. Aku nampak kau pakai anklet, ‘kawan’ kau pun pakai anklet. Matching anklet. 

Masa tu, aku rasa macam nak spin totem macam Cobb ada dalam Inception. Nak tengok totem terus berputar atau terhenti sebab dalam Inception kalau totem tu terus berputar maknanya aku sedang bermimpi.

Aku harap totem aku terus berputar.



7 comments:

Anonymous said...

sadissssss T_____T

Anonymous said...

jahat itu laki

. said...

Sedih :'( "harap totem itu terus berputar"

n. ain nadirah bukhri said...

HAHAHAHA hai Radhi apa yang kau buat kat sini

purple butterfly said...

Aku pun mengharap totem tu terus berputar.

Anonymous said...

Good one. Sedih

Anonymous said...

Aku tersentap bila part "Matching anklet". Ya Allah. Sebiji situasi ni sama dengan aku. Aku benci laki tu :(