Saturday 23 March 2013

Palsu


" Kau nak lelaki macam mana?", tanya S si bestfriend aku. 

Langit aku renung, pandang rumput sambil senyum. Soalan biasa tapi macam pelik bila kau cuba untuk fikir jawapan yang sesuai, sebab sebenarnya kau pun tak tahu. Tapi aku jawab, " I want a good guy, a guy that can makes me laugh.". Eventually bila umur dah makin meningkat, our prince charming harus bertukar dari mimpi ke realiti. Realistik. Bak kata mak, " A just-good-guy cannot put a plate of rice on the table" . Maka akhirnya kita cari putera yang berkerjaya, pakai kemeja, dan mampu beri duit hantaran yang boleh dicanang oleh mak seluruh kampung. Pastu kita akan hidup happily ever after.

Yeke?

It turns out sebenarnya, realiti ni complicated sikit. Aku renung dia, dalam diam cakap sorry dalam hati. Aku hembus nafas, berat rasa dalam dada. Separuh berbisik aku bertanya dalam hati, mana cinta? Mana sang Cupid, kenapa kau tak panah hati aku dan dia? Untung sebenarnya aku dapat dia, bila difikirkan balik hidup aku senang. Dia layan aku baik, gentleman, makan pakai pun dia mampu tanggung. Fuuh, persis jejaka idaman kan? Mana nak cari lelaki macam tu zaman sekarang wei. Susah!

But this is not love, I know.
Mungkin sebab tu aku tak rasa apa yang sepatutnya aku rasa.

Tapi pelik juga bila aku cakap ini bukan cinta. Kenapa masih dengan dia aku bertahan? Dua tahun tiga bulan bukan sekejap, kan bro? Jatuh naik rebah bangun dia semua ada aku. Yang mana dia suka, benci, semua list ada dalam poket. Rahsia dia aku pegang, sampai parut kat badan dia pun aku dah hafal. Tapi entahlah, aku tak rasa ini cinta.

Orang lain kata aku gila. Kalau ini bukan cinta, kenapa aku berdiri sama rendah sama tinggi dengan dia? Berkorban masa dan duit, jarak aku dengan dia pun bukan dekat. Tapi kalau ini yang kau definisi kan sebagai cinta, aku ketawa. Ini bukan cinta, ini pengorbanan. Kenapa ada pengorbanan? Sebab rasa obligated. Sebab aku rasa ini benda yang aku harus buat bila dapat tittle girlfriend. Tanggungjawab, datang bersama pakej relationship.

Sayang dan rindu? Haha. Itu perkara biasa. Kalau mahu bicara pasal dua benda ni, itu kena tepuk dada tanya kalbu. Kenapa rindu dan sayang membuak buak? Kenapa jantung berdegup laju? Sebab itu nafsu. Kalau betul cinta, mana pergi dua benda tu bila teringat mak bapak? Kenapa semakin lama kau dengan dia, dua benda tu semakin berkurang? Senang. Itu bukan cinta.

Aku masih renung dia. Lama.

Bila diingat balik semua yang aku sanggup redah untuk dia, ya mungkin orang akan cakap itu cinta. Tapi bagi aku bukan. Mungkin aku yang buta, jahil tentang perasaan sendiri. Aku mengeluh perlahan. Dia hembus perlahan asap rokok, pandang aku sambil tersenyum. Yang pastinya sejak azali aku benci benda bernikotin tu, tapi aku senyum aja kembali. Kau rasa ini cinta?

Maybe he's my Romeo but I'm not his Juliet. 
Tapi entah, aku diamkan aja. Moga Tuhan cepat alihkan hati dia dari aku.

1 comment:

Anonymous said...

nice.. =)
and bende terjadi kt sy, da 7 tahun bersama. tapi..tula. sy xrasa apa yg sy sedang rase tu adalah cinta. last-last, i dump him. tapi bincang cara baik la. membazir kn 7 tahun tu? tapi xnak bazirkan masa die. just hope that he'll find a better girl than me. huhu